Ziua mondială maritimă este marcată, anual, în ultima zi de joi a lunii septembrie, în 2019, la 26 septembrie.
Scopul zilei este de a atrage atenţia asupra importanţei siguranţei transportului şi securităţii maritime, protejarea mediului marin şi pentru a sublinia un aspect special al activităţii Organizaţiei Internaţionale Maritime.
Tema Zilei mondiale maritime în 2019 este ”Empowering Women in the Maritime Community”, potrivit http://www.imo.org, care oferă şansa de a atrage atenţia asupra importanţei egalităţii de gen, în conformitate cu Obiectivele dezvoltării durabile ale Organizaţiei Naţiunilor Unite precum şi de a evidenţia contribuţia importantă – dar încă mult neutilizată – a femeilor în sectorul maritim.
Anul trecut, când Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI) a celebrat 70 de ani de la adoptarea Convenţiei care a stabilit înfiinţarea Organizaţiei, tema zilei a fost: ”Organizaţia Maritimă Internaţională 70: Moştenirea noastră – Un transport maritim mai bun pentru un viitor mai bun”, potrivit www.un.org şi www.imo.org.
Un eveniment paralel este organizat în fiecare an într-o altă ţară. Acesta oferă o platformă care reuneşte actorii importanţi ai comunităţii maritime pentru a discuta aspecte de interes reciproc. Conform temei din acest an, evenimentul paralel care s-a desfăşurat în Cartagena, Columbia, între 15-17 septembrie 2019, a pus accentul în special pe problemele care afectează femeile care lucrează în domeniul maritim şi care sunt relevante pentru comunitatea maritimă mai largă.
Agenţie specializată în cadrul ONU, Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI) a fost înfiinţată în 1948, în cadrul unei conferinţe internaţionale, desfăşurată la Geneva. Scopul organizaţiei este acela de a facilita cooperarea în domeniul navigaţiei maritime internaţionale, asigurarea securităţii maritime, prevenirea poluării mărilor şi oceanelor şi elaborarea convenţiilor internaţionale privind navigaţia maritimă. Până la 22 mai 1982, s-a numit Organizaţia Interguvernamentală Consultativă pentru Navigaţie Maritimă. Organizaţia Maritimă Internaţională are sediul la Londra.
OMI are 174 de state membre şi trei membri asociaţi (Insulele Feroe, Hong Kong şi Macao). Primul stat care a ratificat convenţia a fost Marea Britanie, în 1949. Cei mai recenţi membri sunt Armenia (2018) şi Nauru (2018), potrivit www.imo.org.
România este membră a acestei organizaţii din 1965 şi, în această calitate, ia parte la toate convenţiile internaţionale majore privind siguranţa navigaţiei, prevenirea poluării şi facilitarea traficului maritim internaţional.
Industria internaţională de transport maritim este responsabilă pentru transportul a aproximativ 90% din comerţul mondial, notează www.ics-shipping.org, care consideră totodată că transportul maritim este motorul economiei globale. Fără transport maritim, comerţul intercontinental, transportul în vrac al materiilor prime şi importul/exportul de alimente şi bunuri prelucrate nu ar fi posibile. Potrivit aceluiaşi site, există circa 50.000 de nave comerciale care transportă orice fel de mărfuri la nivel internaţional. Flota mondială este înregistrată în peste 150 de ţări şi este condusă de un echipaj format din peste un milion de navigatori de toate naţionalităţile.
Transportul maritim comercial a fost unul dintre primele sectoare care a adoptat standarde internaţionale de siguranţă implementate pe scară largă. Organizaţia Maritimă Internaţională a elaborat, în special, un cadru cuprinzător de reglementări globale privind siguranţa maritimă, care sunt aplicate la nivel mondial.
Sursa: agerpres.ro