Hypermarketurile din Ungaria vor fi nevoite să-și închidă porțile în zilele de duminică, aceasta fiind cea mai nouă măsură originală a premierului Viktor Orban, ce vine în plus împotriva curentului european de liberalizare a sectorului de retail, scrie marți publicația Financial Times.
Actul normativ prin care Orban își va legifera propunerea va fi dezbătut săptămâna aceasta de Parlamentul de la Budapesta. Însă inițiativa ar putea afecta vânzările marilor lanțuri comerciale, majoritatea aparținând unor companii occidentale precum Tesco, Aldi sau Auchan, în timp ce micile magazine nu vor fi afectate.
Premierul Orban și-a susținut inițiativa cu argumentul că duminica este o sărbătoare creștină când oamenii se odihnesc, amintind că astfel de restricții există și în Germania și Austria. În replică, mediul de afaceri consideră că aplicarea acestei măsuri, ce vine după instituirea de noi taxe și alte decizii ce afectează direct companiile străine, va dăuna consumatorilor și angajaților hypermarketurilor. În prezent, ‘consumatorii pot alege când și unde să-și facă aprovizionarea, iar colegii noștri angajați pot beneficia de ocazia de a-și suplimenta veniturile prin încasarea sporului pentru lucrul de duminică’, afirmă un reprezentant al companiei Tesco.
Și unii miniștri din cabinetului lui Orban au recunoscut că nu prea există fundamente economice pentru propunerea acestuia, iar un responsabil guvernamental a avertizat că măsura nu este sprijinită de populație.
În plus, ideea șefului executivului de la Budapesta merge împotriva actualului curent european de ridicare a restricțiilor în sectorul comercial. De exemplu, ministrul francez al Economiei, Emmanuel Macron, a propus săptămâna trecută ca marile centre comerciale din Franța să fie deschise 14 duminici pe an, în loc de cinci în prezent. Deși inițiativa lui nu a fost agreată de colegii săi din Partidul Socialist, conform unui sondaj ea este sprijinită de trei sferturi dintre locuitorii Parisului. (agerpres.ro)