Stagiunea 2019-2020 a Filarmonicii de Stat Arad începe cu opera La Traviata de Giuseppe Verdi

by Cristian Dobre

Stagiunea 2019 – 2020 a Filarmonicii de Stat Arad începe în seara de Joi, 3 Octombrie 2019, la ora 19.00, cu versiunea semi-scenică a operei La Traviata de Giuseppe Verdi.

Abordată cu consecvență în repertoriul  liric al ultimelor stagiuni, celebra partitură verdiană va  putea fi ascultată  într-o distribuție  din care fac parte deopotrivă artiști lirici internaționali – Vámosi Katalin  (Ungaria), Eva Eron (Italia), Yanis Benabdallah (Franța), Busa Tamás (Ungaria), Heiter Melinda (Ungaria) -, dar și români: Cosmin Borlovan,  David Buzgău, Lucia Aioanei, Paul Frunzău, Andrei Ormanji.

Regia este semnată de Dominik Am Zehnhoff-Söns (Austria) si Bogdan Costea, pregătirea muzicală a spectacolului fiind realizată de Hermann Szabolcs, dirijorul Teatrului de operetă din Budapesta si Robert Daniel Rădoiaș.

Hermann Szabolcs este dirijor la Teatrul de operetă din Budapesta, director al Asociației muzicale Hermann și asistent la Academia de Teatru și Film din Budapesta. A studiat dirijatul de orchestră la Academia de Muzică Gheorghe Dima, la clasa maestrului Petre Sbârcea, la Academia Franz Liszt din Budapesta, cu Medveczky Ádám și la Universität für Musik und Darstellende Kunst din Viena, cu Johannes Woldner și Simeon Pironkoff.

A participat la cursuri de măiestrie  îndrumate de Péter Eötvös, Christian Ehwald, Jan Stulen, Konrad von Abel, Noam Zur, Octavo Calleya ș.a., iar ca dirijor a colaborat cu Orchestra Radio din Budapesta, orchestra Teatrului de operetă din Budapesta, Filarmonica Dinu Lipatti din Satu Mare, orchestra simfonică din Salgótá, Danube Symphony Orchestra,  Concerto din Budapesta, orchestra de camera Simplicissimus, orchestra Antonin Ciolan a Academiei de Muzică Gheorghe Dima, Camerata Regală București.

În anul 2013 a câștigat premiul I la Concursul național de analize muzicale contemporane și premiul II la Concursul național de dirijat Lantos.

Este director artistic al cursurilor de vară de la Csomaköz și fondator și director artistic al corului de copii din Satu Mare, unde îndrumă și cursuri de dirijat coral.  În anul 2017 a publicat o culegere de coruri cu acompaniament de orgă. Hermann Szabolcs a susținut concerte de orgă în Satu Mare și a colaborat ca organist cu Wiener Tonkunstvereinigung.

A beneficiat de burse – Erste für Ersten (2013) si bursa republicană (2014), iar în anul 2015 a primit premiul PrimArt pentru tinere talente.

Originar din Bonn, tenorul și regizorul Dominik Am Zehnhoff-Söns și-a descoperit pasiunea pentru muzica clasică încă din copilărie. A cântat în numeroase producții ale teatrelor de operă din Bonn și Köln și a făcut parte din distribuția diferitelor spectacole organizate cu prilejul Festivalului Internațional Beethoven de la Bonn.

Dominik Am Zehnhoff-Söns trăiește din anul 2009 la Viena, unde a studiat la Universitatea de Muzică, la clasele profesorilor Christine Schwarz, Yuly Khomenko și Manfred Equiluz. A realizat turnee cu muzică de operă și programe de concert în Japonia, China, Germania și Italia.

În anul 2012 a obținut bursa asociației Richard Wagner din Bonn pentru Festivalul de la Bayreuth și i-au fost decernate numeroase premii pentru tripla postură de organizator, regizor și tenor, al primului concert de muzică clasică pe scena Portului din Bonn. În anul 2015 a câștigat premiul Operei de cameră de la castelul Rheinsberg și a apărut ca solist pe  scena teatrului din Baden

La Sera culturală (Casa de sticlă) din Völkermarkt (Carintia) a pus în scenă numeroase spectacole de operă, precum Flautul fermecat de Wolfgang Amadeus Mozart, Carmen de Georges Bizet și Trubadurul de Giuseppe Verdi.

În regia sa, în Decembrie 2016 a avut loc premiera mondială a operei Cinderella, compusă de Alma Deutscher, o tânără creatoare în vârstă de 11 ani, spectacol documentat și preluat de BBC. În Septembrie 2018 această realizare a putut fi urmărită cu ocazia unei croaziere realizată de Filarmonica din Viena în cadrul proiectului Meer & Musik.

Pentru ediția din 2018 a Festivalului de vară de la Kittsee, a pus în scenă opereta Silvia (Emmerich Kálmán) și opera Nunta lui Figaro (Wolfgang Amadeus Mozart), iar în Septembrie 2018, a regizat în premieră, în Carintia, Traviata de Giuseppe Verdi.  Spectacolul pe care l-a regizat în această vară la Kittsee a fost Carmen de Georges Bizet.

Născută la Budapesta în anul 1986, Vámosi Katalin a început să studieze flautul la Școala corală Zoltán Kodály din Budapesta, pe care a absolvit-o în anul 2005. Și-a continuat studiile la Conservatorul St. Stefan, unde a urmat canto sub îndrumarea profesoarei Judit Adrigan. A fost admisă la Academia de Muzică Franz Liszt în anul 2008, unde a studiat cu Katalin Halmai și Julia Paszthy. Și-a completat studiile masterale la Academia de muzică din Stuttgart, la clasa profesorului Francisco Araiza.

A câștigat în anul 2008 premiul III la Concursul de canto Erkel din Gyula, iar în  anul 2016 premiul III la Concursul Internațional Simandy Jozsef.

A fost invitată în numeroase spectacole și festivaluri din Londra, Beijing, Leipzig, Budapesta, Paris, Stuttgart, Alger și Bologna.

Eva Eron a absolvit Institutul de Artă din Veneția și ulterior Conservatorul Benedetto Marcello din același oraș, debutând pe scenele teatrului B. Marin din Grado și la Gorizia. A colaborat la realizarea oratoriului Massimiliano Kolbe, cântat în primă audiție mondială la Veneția și la Auschwitz.

A participat la cursuri de tehnică vocală și interpretare, îndrumate de Bruno de Simone și Simone Alaimo, iar în cadrul Laboratorului Liric European din Milano și-a completat un ciclu de studii cu Roberto Negri de la Teatro alla Scala.

A interpretat rolul Gildei la Fondo Opera Festival din Trentino Alto Adige și a interpretat arii de Verdi, Puccini și Offenbach, într-un Concert pentru Europa organizat la Malta, în prezența Președintelui Edward Fenech Adami.

Alături de renumitul tenor bulgar Kaludi Kaludow a interpretat rolul Traviatei la Teatrul Național de Operă din Varna. În octombrie 2005, de Ziua Internațională a Muzicii, a fost invitată la Budapesta, într-o gală de operă organizată de Institutul Cultural Italian. În decembrie 2005 a cântat în  Serata all’ Operetta, la invitația aceluiași institut și a Teatrului Național din Malta. Cântă în mod constant în concerte pentru Comunitatea Evreilor din Milano.

În anul 2006 a cântat în recitaluri la Miami, Florida, la Teatrul McCharty, Miami-Dade University și la Consulatul Franței. Acompaniată de orchestra Toti dal Monte a interpretat rolurile Gilda (Traviata), Leonora (Trubadurul) și Mimi (Boema).

Soprana a cântat în recitaluri cu I Cameristi de la Teatro La Fenice din Veneția, a susținut concerte cu orchestra Accademici della Fenice și a participat la cea de a VIII-a ediție a Festivalului Internațional de la Praga. A fost invitată deopotrivă în Finlanda și a cântat Stabat Mater de Pergolesi, acompaniată de ansamblul de coarde de la Scala. Alături de orchestra Filarmonica Veneta G.F. Malipiero a interpretat Donna Elvira din opera Don Giovanni de Mozart, Gilda din Rigoletto de Verdi și Anna din Văduva veselă de Lehar.

Pianist, dirijor și tenor francez, cu origini marocane și maghiare, Yanis Benabdallah s-a născut la Rabat.

După absolvirea secțiilor de pian și dirijat coral ale Facultății demuzicologie din cadrul Universității Sorbona, a obținut diploma de canto la Școala Normală de Muzică din Paris.

A fost solist încă de la vârsta de 12 ani în corul de copii al Operei din Paris, într-un turneu în Italia cu spectacolul Flautul fermecat, iar  în  Tosca, la Opera Comică.

După studii lirice cu Sophie Hervé, a devenit membru al operei din Lille. În anul 2006 a câștigat premiul I la concursul pentru Tinere Talente din Monaco, iar în anul 2010, premiul I la concursul internațional UPMCF de la Paris. În prezent este îndrumat de Vladimir Chernov și Mariam Sarkissian.

Tenorul și-a început cariera în anul 2007, cu roluri de operetă franceză (Offenbach, Lecocq). A cântat ulterior roluri mozartiene, precum Don Ottavio (Don Giovanni) și Tamino (Flautul fermecat).

A cântat fragmente din Boris Godunov într-un concert la UNESCO și rolul lui Nero din Încoronarea Popeei, în regia lui Catherine Dune. A interpretat recent rolul lui Don José din opera Carmen în faimosul Palat al Artelor (MÜPA) din Bupadesta, Nemorino din Elixirul dragostei la Teatrul din Szeged, Tamino (Flautul fermecat) la Teatrul din Miskolc și la Opera din Budapesta, Romeo din Romeo și Julieta (Gounod) și   Alfredo din Traviata la Teatrul Național din Alger.

Invitat în programe vocal simfonice, tenorul a cântat oratorii și mise de Joseph Haydn, Misa încoronării și Recviemul de Wolfgang Amadeus Mozart, Regele David de Arthur Honegger, cantata Misericordium de Benjamin Britten. Recent a făcut parte din distribuția Simfoniei a IX-a de Ludwig van Beethoven, la MÜPA, sub direcția lui Hollerung Gàbor.

Susține recitaluri în Ungaria, Italia, China, India, Franța (incluzând Festivalul Harmonies, condus de Maciej Pikulski).

Tamás Busa a urmat o carieră lirică relativ târziu, după studii de pian, orgă și oboi. În 1990, după finalizarea studiilor academice la Szeged, a devenit solistul Teatrului Național din Szeged, rolul său de debut fiind Silvio, din opera Paiațe de Ruggero Leoncavallo.

În 1997, rolul Ford din opera Falstaff de Giuseppe Verdi a consemnat începutul colaborării sale cu Opera Maghiară de Stat, obținând ulterior statutul de invitat permanent al acestei prestigioase instituții lirice.

A cântat pe toate scenele de operă și de concert ale Ungariei și a interpretat peste 70 de roluri principale în numeroase țări din Europa, în SUA, Japonia și Coreea: Wolfgang Amadeus Mozart – Figaro, Almaviva, Bartolo (Nunta lui Figaro), Don Giovanni, Leporello (Don Giovanni), Papageno (Flautul fermecat), Giuseppe Verdi – Posa (Don Carlo), Ezio (Attila), Simone Boccanegra, Rigoletto, Ford (Falstaff), Giorgio Germont (La Traviata), Gioachino Rossini – Figaro, Basilio (Bărbierul din Sevilla), Ruggero Leoncavallo  – Tonio (Paiațe), Umberto Giordano – Gérard (Andrea Chénier), Zoltán Kodály – Háry János, Ferenc Erkel – Tiborc, Petur, Regele Andrei al II-lea (Bánk bán), Johann Strauss II – Falke (Liliacul), precum și toate rolurile de bariton din operele lui Giacomo Puccini.
Mezzosoprana Melinda Heiter s-a născut la Budapesta și a absolvit în anul 2008 Academia de Muzică Franz Liszt. Cântă în toate teatrele și sălile importante de concert ale Ungariei, iar din anul 2012 este solista Operei Maghiare de Stat din Budapesta. Repertoriul ei cuprinde roluri precum Donna Evira (Don Giovanni), Dorabella (Così fan tutte), Cherubino (Le nozze di Figaro), Zulma (L’Italiana in Algeri), Urbain (Les Huguenots), Muse/Nicklausse (Les contes d’Hoffmann), Siébel (Faust), Flosshilde (Das Rheingold), Lola (Cavalleria rusticana), Mercedes (Carmen), Flora Bervoix (Traviata), Emilia (Otello).

Peste hotare a fost invitată să cânte la Bayreuth Staadthalle, Staatstheater Braunschweig, Europasaal Bayreuth, Aalto Theater Essen, Universitatea din Poznan, Marea Sală a Conservatorului din Moscova.

A participat cu succes la numeroase competiții și a câștigat în anul 2012 concursul organizat de Kammeroper Schloss Rheinsberg. Un an mai târziu a obținut premiul I la Concursul International Simándy József, precum și o bursă la Festivalul de la Bayreuth. În anul 2014 a fost finalistă a Concursului de operă din Tashkent, iar în 2017, la Armel Opera Competition, în rolul Albertine din opereta lui Michał Dobrzyński.

A colaborat cu dirijorii Christian Badea, Pinchas Steinberg, Martin Sieghart, Yannis Pospourikas, Oliver von Dohnányi, Balázs Kocsár și cu regizorii Georges Delnon, Philippe Arlaud.

Cosmin Borlovan a absolvit cursurile Facultății de Litere, Filosofie și Istorie din cadrul Universității de Vest, precum și cursurile masterale ale Facultății de Muzică și Teatru din Timișoara, la clasa prof. Dan Patacă.

Din anul 2001 este membru al corului Operei Naționale din Timișoara, realizând alaturi de acest ansamblu turnee artistice în Olanda, Belgia, Germania, Austria, Italia. A realizat numeroase roluri solistice precum Împăratul (Motanul încălțat), Armand Brissard (Contele de Luxemburg), Otokar (Voievodul țiganilor), Yamadori (Madame Butterfly), Normano (Lucia di Lammermoor).

A interpretat si roluri de comprimare în operele Bal Mascat, Trubadurul, Traviata si Aida. A colaborat de-a lungul timpului cu diferite instituții de cultură, printre care Filarmonica Banatul din Timișoara și Filarmonica de Stat Arad.

      Lucia Aioanei este absolventă a Facultăţii de muzică Spiru Haret din Bucureşti  – secţia pedagogie şi a cursurilor masterale în specialitatea Stilistica interpretării vocale la clasa prof. Dana Chifu,  din cadrul Facultăţii de muzică din Timişoara. În perioada anilor 2010 – 2011 a participat la mai multe stagii de perfecţionare la Verona – Italia, sub îndrumarea prof. Giuseppe Morino.

A susţinut recitaluri şi concerte la Timişoara, Viena şi Verona, iar pe scena arădeană a interpretat Simfonia a IV-a de Gustav Mahler, Messa di Gloria de Gaetano Donizetti precum și roluri din operele Trubadurul (Giuseppe Verdi) și Madame Butterfly (Giacomo Puccini).

 

Membru al corului academic, baritonul David Buzgău a absolvit în 2006 cursurile secţiei de canto şi artă scenică ale Academiei de muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca (clasa prof. Alexandru Fărcaş) şi a obţinut diploma de masterat la Universitatea Transilvania din Braşov, la clasa prof.  Mariana Nicolesco.

            International Institute of  Vocal Arts  (New York) i-a acordat  în  2003 şi  2006  burse de studii pentru programele de operă de la Milano şi Tel Aviv, iar în 2006 şi 2007 a obţinut Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor respectiv Premiul Special al Juriului la Concursul Naţional de Lied Românesc. În anul 2014 a obținut premiul II la prima ediție a Concursului Internațional de Canto Alexandru Fărcaș, organizat de Filarmonica de Stat Arad.

În intervalul 2000 – 2004 a urmat cursuri de măiestrie vocală la clase îndrumate de Alexandru Fărcaş, Mariana Nicolesco, Theodore Coressi, Joan Dornemann, Mignon Dunn, John Norris, Vincent Liotta, Ion Buzea şi Ionel Pantea iar în 2006, cursuri de canto cu William Woodruff  şi Dan Serbac.

Pregătirea constantă i-a prilejuit deopotrivă asimilarea unor roluri din spectacole lirice semnate Wolfgang Amadeus Mozart, Gaetano Donizetti, Gioachino Rossini, Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini,  Georges Bizet,  Charles Gounod, Frederic Löwe dar şi partituri de operă modernă din repertoriul teatrului românesc: La Cantatrice Chauve (Dan Voiculescu), D’ale carnavalului (Hary Bela), O noapte furtunoasă (Paul Constantinescu), The Secret of Don Giovanni (Cornel Ţăranu).

Colaborează cu Opera din Szeged în roluri precum Silvio, din Paiațe de Ruggiero Leoncavallo, și susține recitaluri de arii în cadrul Filarmonicii arădene.

Paul Frunzău a absolvit în anul 2005 cursurile Liceului de artă Sabin Drăgoi, iar în anul 2019 Academia de Muzică Gheorghe Dima, secția interpretare muzicală – canto, la clasa prof. univ. dr. Mircea Sâmpetrean.  În producțiile de operă ale Academiei a debutat în rolul Colas din opera Bastien und Bastienne de Wolfgang Amadeus Mozart.

Din anul 2009 este membru al corului academic al Filarmonicii de Stat Arad, în anii 2010 și 2011 participând la turneele ansamblului la Eisenstadt, în spectacolele Rigoletto (Giuseppe Verdi) și Flautul fermecat ( Wolfgang Amadeus Mozart).

Andrei Ormanji a absolvit în anul 2002 secţiile de muzică bisericească, dirijat coral şi canto clasic ale Universităţii Emanuel din Oradea şi şi-a completat specializarea în pedagogie muzicală, cu modul de pian, la Academia de muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca (promoţia 2007).

Baritonul a parcurs partituri vocal simfonice din barocul german (Johann Sebastian Bach şi Georg Friedrich Haendel) şi clasicismul vienez (Wolfgang Amadeus Mozart ) şi a cântat pe scene din Anglia, Belgia, Franţa şi Austria.

Din anul 2004, Andrei Ormanji este membru al Filarmonicii de Stat Arad şi începând cu anul 2012, profesor de pian la Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi” din Arad.

 

 

 

 

Facebook Comments