O lună cu programe incitante, cu reluări ale unor configuraţii de mare succes şi atractivitate se cere a fi diversificată prin limbaje sonore ieşite din cotidian. Astor Piazzolla şi Igor Stravinsky reprezintă două dintre cele mai revoluţionare voci ale muzicii secolului XX, iar afişul primului concert din noul an al maestrului Roberto Salvalaio le cuprinde în ipostaze revelatoare.
„Am programat lucrări orchestrale aparținând secolului XX, în premieră pentru scena românească. Vă propun un periplu în lumea Muzicii secolului trecut, anulând bariere de spațiu și limbaj componistic. Intenția mea este ca pe acest drum să pornească cât mai mulți iubitori ai artei sunetelor, iar înțelegerea peisajelor admirate să fie înlesnită de explicațiile unui ghid inspirat – orchestra simfonică a filarmonicii arădene.” – dr. Alin Văcean, manager al Filarmonicii de Stat Arad.
Anotimpurile din Buenos Aires, una dintre cele mai celebre partituri din repertoriul universal al ultimelor decenii, redate prin performanţele pianistului Sorin Dogariu şi ale orchestrei de coarde, conturează prima parte a programului simfonic din 22 ianuarie, de la ora 19.00, etalând unul dintre cele mai exhaustive experimente şi readucând în atenţie unul dintre compozitorii cei mai greu de clasificat ai secolului XX. Muzica lui Astor Piazzolla reprezintă unul dintre cele mai bune exemple de îngemănare a tangoului cu tradiţia cultă, iar tematica frecvent abordată a anotimpurilor reia un pretext artistic care excelează în ritmuri şi culori.
În partea a doua a serii, Igor Stravinsky, unul dintre marii ritmicieni şi orchestratori ai secolului XX cucereşte spaţiul de audiţie cu Simfonia în mi bemol major, op. 1, cea care cuprinde în germenii săi marile capodopere de mai târziu, Pasărea de foc sau Petruşka. Prezentată în primă audiţie mondială tot într-o seară de 22 Ianuarie, la Sankt Petersburg, în anul 1908 , această primă şi cea mai vastă dintre simfoniile lui Stravinsky va fi audiată acum în premieră şi în contextul concertistic din România, prin suportul şi argumentul dirijoral al unuia dintre cei mai apreciaţi colaboratori ai ansamblurilor de scenă ale Filarmonicii.