Se înmulțesc furturile prin sms, în România. Mădălin Dumitru, fondator Cyber Smart Defence, a avut o intervenție în emisiunea News Pass, moderată de Laura Chiriac unde a dat mai multe detalii despre metodele folosite de hackeri, pentru a-i păcăli pe români, și cum putem proteja telefoanele de aceste atacuri.
„Trebuie să înțelegem că atacatorii, hackerii, sunt foarte inteligenți și știu să speculeze aceste vulnerabilități ale psihicului uman, ceea ce înseamnă curiozitatea, presiunea pe timp și așa mai departe. Sunt din ce în ce mai ingenioase aceste metode de a păcăli utilizatorii, de exemplu se creează un membru de phishing, care se vede, evident, că este un mail fals, care se trimite utilizatorilor și există apoi un link în care spune dacă acest mail ți se pare că este suspect, apasă aici pentru a-l raporta. Fix în acel moment în care apeși click pe acel link, de fapt, când îl raportezi te infectezi sau dai niște detalii confidențiale din dorința de a raporta ceva posibil ilegal.
De asemenea, primiți mesaje prin care sunteți anunțată că ați făcut o anumită plată. Sunteți contrariată și instinctul imediat primar este să reacționați și, evident, că acela este momentul în care nu mai sunteți atent și se speculează aceste lucruri la utilizatori. Într-adevăr, este un fenomen în foarte mare creștere. Ia amploare foarte mare, pentru că cifra de afaceri a atacatorilor, a hackerilor, a crescut foarte mult în ultimul timp.
Acum este și perioada aceasta a sărbătorilor în care toată lumea își rezervă vacanțele, cazările, rezervările la hoteluri și așa mai departe, unde, de exemplu, o altă metodă pe care am identificat-o este că sunt păcăliți deținătorii de pensiuni, deținătorii de hoteluri, de unități de cazare și acestora li se fură datele de autentificare în platformele de tip, de exemplu, booking și de acolo se trimit mesaje către utilizatorii care și-au rezervat către această pensiune și sunt aceștia puși într-o situație în care, dacă nu plătești acum diferența de plată la acest cont sau dacă nu accesezi acest link, vei pierde rezervarea pentru sărbători. Deci tot felul de metode din acestea care au o oarecare componentă de psihologie inversă, pentru a convinge utilizatorii să facă lucruri împotriva dorinței lor.”, a spus Mădălin Dumitru, conform b1tv.ro.
Ce măsuri de protecție putem lua?
„Responsabilitatea, în principiu, este cumva împărțită. Cam 80 %, aș aprecia, sunt responsabili cei care dețin magazine online, platforme din acestea digitale, astfel încât să monitorizeze aceste activități ilegale și să le anihileze înainte ca ele să fie puse în practică.
Deci, cam 80 %, cei care au magazine online, platforme și așa mai departe. 20 %, însă, aș aprecia că este responsabilitatea utilizatorilor, care ar trebui să fie vigilenți, atenți să-și pună întrebări când primesc un link.
De ce am primit acest mesaj? Ce trebuie să fac eu în urma primirii acestui mesaj, deci să-și pună câteva întrebări și să nu acționeze la impuls.
Dacă de exemplu eu primesc un mesaj ca și cum ar fi de la un furnizor de servicii esențiale, în loc să dau click pe linkul care mi se trimite în mesaj, pot să intru pe site-ul lor, accesându-l direct din browser sau să sun la telefonul de suport clienți, ca să pot să verific dacă, într-adevăr, acel mesaj vine de la cine pretinde că este. Deci puțin mai multă vigilență și trebuie puțină răbdare în a estompa aceste acțiuni impulsive.”, a mai spus fondatorul Cyber Smart Defence.
Există metode prin care telefoanele pot fi protejate?
“Există diverse metode, securitate perfectă nu există. Există mai multe nivele de securitate, care pot fi aplicate, dar de cele mai multe ori, atunci când adaugi prea multe măsuri de securitate, devine, cumva, foarte greu de utilizat serviciul respectiv. Trebuie să fie un echilibru.
De asta spun că responsabilitatea e împărțită, 80 % de către posesorii de magazine online, posesorii de platforme, aplicații mobile, operatorii de telecomunicații. Cam aceștia pot și au această obligativitate și legală. De altfel, există legi în vigoare pe care, dacă le-ar respecta cum trebuie s-ar diminua foarte mult numărul acestor atacuri cibernetice.
Eu aș face o comparație cu cu o linie de transport aeriană. E foarte important ca eu să fiu atent în ce avion mă urc, acolo e responsabilitatea mea, însă în momentul în care m-am urcat într-un avion, responsabilitatea transportatorului este să mă ducă în siguranță la destinație.”, a mai transmis Mădălin Dumitru.