Romanii care intra in afaceri pot sa ceara pana la 26.000 Euro ajutor de stat nerabursabil, in cadrul Programului Start 2016, destinat firmelor nou-infiintate, printr-o aplicatie online care s-a deschis marti.
Inscrierile in Programul Start 2016 se fac pe site-ul Directiei Politici Antreprenoriale, intr-o aplicatie online deschisa AICI in perioada 16.08.2016 ora 10.00 – 30.08.2016, ora 20.00.
Programul pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului acestora la finantare – START functioneaza si in anul 2016, cu un buget total de 17 milioane de lei. Guvernul estimeaza ca va ajuta cel putin 144 de startup-uri cu banii acestia in anul 2016, prin programul gestionat de Directia Politici Antreprenoriale din subordinea Ministerului Economiei.
In cadrul programului, un IMM poate accesa maximum 120.000 de lei (circa 26.000 de euro, la cursul actual), reprezentand cel mult 90% din investitia totala pe care trebuie sa o realizeze in program. Antreprenorul va trebui sa vina el cu restul de minimum 10% din invetitie. Astfel, la un ajutor nerambursabil maxim, cu intensitatea cea mai mare, antreprenorul beneficiar va trebui sa vina cu o contributie proprie de 13.300 de lei (circa 2.900 de euro), pentru ca valoarea totala a investitiei sa ajunga la 133.300 de lei.
In plus, tot antreprenorul va suporta si taxa pe valoare adaugata (TVA), care NU este eligibila in program.
De asemenea solicitantul trebuie mai intai sa faca investitii din banii sai si apoi statul i le certifica si i le deconteaza.
In premiera, programul va include anul acesta si o componenta de creditare. Guvernul a demarat deja procesul de selectare a bancii partenere care va acorda imprumuturi antreprenorilor, pentru acoperirea partii de cofinantare si pentru cheltuielile anticipate care ulterior vor fi decontate de stat in cadrul programului.
Cine poate obtine finantarea nerambursabila de la stat
Finantarea nerambursabila START 2016 poate fi accesata de microintreprinderile si intreprinderi mici si mijlocii (au maximum 249 de angajati si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane euro sau detin active totale de pana la 43 milioane euro, echivalent in lei).
Aceste firme trebuie sa indeplineasca cumulativ o serie intreaga de conditii, printre care mentionam:
– au capital social integral privat;
– nu au beneficiat de alocatii financiare nerambursabile in cadrul programului in anii anteriori si nu au asociati, actionari sau administratori care detin sau au detinut calitatea de asociati/ actionari/ administratori in cadrul altor societati beneficiare de alocatii financiare nerambursabile in cadrul programului in anii anteriori. Asociatii, actionarii sau administratorii care detin mai multe societati nu pot aplica in cadrul prezentului program decat cu o singura societate.
– au cel mult 2 ani de la inregistrare la Registrul Comertului la data deschiderii aplicatiei electronice de inscriere a planului de afaceri ;
– nu au datorii la bugetul general consolidat si la bugetele locale, atat pentru sediul social, cat si pentru toate punctele de lucru. Solicitantii care au datorii esalonate nu sunt eligibili pentru a accesa Programul.
Ce isi pot cumpara firmele cu banii de la stat
Startup-urile beneficiare pot investi ajutorul nerambursabil de la Guvern in diverse mijloace de productie sau servicii, cum ar fi:
– Echipamente tehnologice, masini, utilaje si instalatii de lucru-inclusiv software-ul aferent, necesare desfasurarii activitatilor pentru care a solicitat finantare, cu exceptia jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, instrumentelor si automatelor muzicale;
– Aparate si instalatii de masura, control, reglare, cititoare pentru cod de bare, cantare electronice, aparate de marcat electronice fiscale;
– Autoutilitare,
– Brevete de inventie, marci de produse si servicii (francize, etichetare ecologica, licente), software pentru comertul on-line, software-uri necesare desfasurarii activitatii pentru care se solicita finantare;
– Echipamente IT tehnica de calcul (tip PC, format din: unitate centrala, server, monitor, imprimanta / copiator / multifunctionala, inclusiv sisteme portabile, licente necesare desfasurarii activitatii, sisteme audio-video,etc.). Nu se pot achizitiona mai multe echipamente IT, din fiecare tip, decat numarul total de angajati dupa implementarea investitiei cu componenta nerambursabila, cu exceptia activitatilor care necesita acest lucru (Ex: Internet cafe, instruire in domeniul calculatoarelor, etc.);
– Achizitionarea de spatii de lucru, spatii de productie si spatii pentru prestari servicii si comert (cladiri, hale de productie, spatii amenajate pentru activitati de prestari servicii, productie si comert, inclusiv din elemente prefabricate). Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie sa aiba destinatie locativa, trebuie sa fie puse in functiune la locul implementarii proiectului, la momentul decontului;
– Mobilier, birotica, sisteme de protectie a valorilor umane si materiale.
– Realizarea unui site pentru prezentarea activitatii solicitantului si a produselor sau serviciilor promovate (inclusiv cheltuieli inregistrare domeniu, fara hosting), pentru operatorii economici care nu detin alt site si care trebuie sa fie functional la data depunerii cererii de eliberare a AFN, in limita maxima a 10.000 lei;
– Instalatii/ echipamente specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, precum si sisteme care utilizeaza surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare;
– Instalatii de incalzire sau climatizare aferente spatiului de comert, productie sau servicii;
– Consultanta pentru intocmirea documentatiei in vederea obtinerii finantarii in cadrul prezentului program si implementarea proiectului (nu mai mult de 4% din valoarea eligibila la decont a proiectului, mai putin consultanta – aceasta activitate poate fi efectuata inainte de semnarea Contractului de finantare). La aplicarea procentului nu se vor lua in calcul cheltuielile de consultanta. Furnizorii de servicii de consultanta eligibili in cadrul Programului pot fi numai organizatii furnizoare de consultanta autorizate, avand ca activitate autorizata a fi desfasurata una dintre activitatile incluse in cod CAEN clasa 70.
Profilul castigatorului
Potrivit grilei de evaluare a planurilor de afaceri petru programul START 2016, profilul ideal al unei firme castigatoare ar arata aproximativ astfel:
– activeaza in productie (industrie prelucratoare) sau programare IT .
– Investeste in mijloace fixe peste 60% din valoarea cheltuielilor pentru care cere banii de la stat.
– Angajeaza cel putin 4 salariati, din care 2 absolventi sau someri incepand cu anul 2014.
– Investeste in echipamente IT sau de de tehnica de calcul peste 60% din banii ceruti pentru investitii.
– Firma reinvesteste anual cel putin 50% din valoarea profitului pe o perioada de 3 ani incepand cu anul urmator acordarii ajtorului nerambursabil.
– Valoarea proiectului sau de investitii este mai mare de 175.000 lei fara TVA.
Sursa: hotnews.ro