40.000 de elevi care au început clasa a XII-a nu au mai ajuns la Bacalaureat. Aceasta este doar ultima treaptă a abandonului școlar. Alte câteva mii de elevi renunță pe tot parcursul școlii. Dintr-o generație de copii care a intrat în clasa întâi, 15% abandonează școala înainte să termine clasa a opta.
România este fruntașă la abandon școlar în Europa, iar copiii din mediul rural sunt cei mai vulnerabili, scrie euronews.ro. Anca Nedelcu, expert în Științele Educației: „Cifrele sunt destul de drastice la noi din acest punct de vedere. Media în UE este în jur de 9,90% din această cohortă, în România avem în jur de 15%.”
Gelu Duminică, sociolog: „Avem niște vârfuri care sunt în general date de tranziții: într-a IV-a – a V-a, a VIII-a – a IX-a, a X-a – a XI-a.”
Rata abandonului școlar variază între 1,2% și 7,5%% pe ciclurile de învățământ, potrivit datelor din ultimul raport privind starea învățământului preuniversitar.
Anca Nedelcu, expert în Științele Educației: „Statisticile arată că copiii care nu au cu ce să se îmbrace, care nu au ce să mănânce, care sunt implicați în activități de susținere a familiei au dificultăți în a veni la școală, au dificultăți în a rămâne.”
De asemenea, unele motive pentru abandon țin de răbdarea profesorilor, dar și de așa-numitul bagaj cultural din familie.
Anca Nedelcu: „Dacă există percepția asta în familie, că nu ai de ce să te duci la școală, pentru că pierzi timp, mai bine te apuci de o activitate domestică și faci din ea un folos familiei tale, atunci copilul va crede lucrul acesta și nu va face un pas educațional mai consistent.”
Situația s-a înrăutățit din cauza pandemiei de coronavirus, când școala s-a făcut mai mult online.
Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației: „Au fost tineri care au renunțat la școală, în plus față de acei tineri, care erau deja foarte mulți. În Europa, o singură țară are o rată de abandon școlar peste România. Este vorba de Spania. În anul 2010, Spania avea peste 30% rată de abandon școlar. A coborât la puțin peste 15%. Un exemplu de eficiență este Portugalia, care avea în 2010 rata de peste 30% și a reușit în 10 ani să coboare la sub 10%.”
Remediul principal ar fi prevenirea abandonului. Ministerul Educației a lansat un Program Național de Reducere a Abandonului Școlar și a avizat conceptul de masa sănătoasă în școli. Rămâne de văzut ce efecte vor avea în 5-10 ani aceste promisiuni.
Gelu Duminică, sociolog: „Politicienii noștri care gândesc azi pentru azi și investesc mai degrabă în masa de votanți, a se citi bătrânii, și foarte puțin în tineri. Principalele fonduri care nu au fost absorbite în ultima perioadă de programul 2013-2020 au fost fix fondurile pentru tineri.”