Promovarea unui stil de viață sănatos și combatarea flagelului fumatului sunt doar câteva din responsabilitățile educatorului sau profesorului. Ele apar în noile norme pentru asigurarea asistenței medicale a copiilor din creșe și grădinițe și a elevilor. Pe listă apare şi combaterea consumului de drogului, care în ultimii ani a crescut considerabil, mai ales în rândul adolescenţilor. De asemenea, profesorii trebuie să informeze copiii şi părinţii despre importanţa şi beneficiile imunizării, scrie stiri.tvr.ro.
Cum și dacă vor putea îndeplini aceste noi sarcini profesorii de la catedră a discutat la TVR INFO expertul în educație, Marian Staş. El a explicat că puterea exemplului personal și capacitatea dascălului de a discuta într-un cadru neformal sunt principalele două lucruri de care depinde îndeplinirea acestor sarcini.
Profesorul ar trebui să pună în fapt forța exemplului personal și spun lucrul acesta cu tristețea multor cazuri din pandemie în care foarte mulți profesori au refuzat să se vaccineze, ca și parte dintre medici. Și asta mi se pare halucinant în primul rând din partea medicilor, dar și din partea oamenilor care ar trebui să aibă mintea la cap și școala, așa cum se cuvine, a spus Marian Staș la TVR INFO
Al doilea aspect important ține de capacitatea de a discuta așa cum se cuvine, înțelept și neformal și cu copii și cu părinții, a mai arătat expertul în educație.
La urmă și la urmă, râmâne deschiderea și disponibilitatea și liberul arbitru, în sens pozitiv, al fiecârui profesor în parte, de a pune sau nu în fapt astfel de recomandări și cred că profesorii care sunt și părinți responsabili și cărora le pasă de copiii lor sau de nepoțiilor lor și știu cum să abordeze discuția, cu mintea deschisă și nu cu mâna întoarsă la spate, vor fi capabili să gestioneze încă o nouă situație reglementată așa cum este cea de față, făcând din ea, ceea ce cu toții ne dorim, o componentă pentru buna educație pentru sănătatea copiilor, neexcluzand, și ăsta este reversul neplăcut al conversației noastre, neexcluzând nevoia critică de implicare a părinților, a subliniat Marian Staș.
Atribuțiile educatorului / puericultorului / învățătorului sau dirigintelui
– Implementează în grupa/clasa de care răspunde, programele guvernamentale de nutriţie.
– Informează copiii şi părinţii despre importanţa şi beneficiile imunizării.
– Asigură interfaţa cu părinţii, astfel încât aceştia să faciliteze, respectiv, să accepte desfăşurarea imunizărilor, în interesul superior al copilului.
– Sprijină personalul medical în efectuarea triajului epidemiologic şi îndeplineşte măsurile propuse de acesta.
– Sprijină personalul medical în evaluarea stării de sănătate a copiilor, elevilor şi îndeplineşte măsurile propuse de acesta.
– Aduce la cunoştinţa personalului medical cazurile de copii cu boli cronice din grupă/clasă de care a luat cunoştinţă, mediind obţinerea de documentaţie medicale de la părinţii acestora.
– Informează operativ personalul medical al unităţii de învăţământ în situaţii de necesitate de ajutor medical şi oferă, în caz de nevoie, ajutor personalului medical în rezolvarea situaţiei.
– Apelează Serviciul unic de urgenţă – 112 în situaţii de urgenţe medicale, la nevoie.
– Informează operativ părinţii/reprezentanţii legali ai copiilor în situaţii de necesitate de ajutor medical.
– Asigură comunicarea eficientă a cabinetelor medicale şi stomatologice şcolare cu părinţii, în caz de accidente sau afecţiuni ale antepreșcolarilor, preşcolarilor şi elevilor minori.
Servicii de promovare a unui stil de viaţă sănătos
a) Iniţiază şi desfăşoară cu clasa/grupa activităţi de educaţie pentru sănătate în cel puţin următoarele domenii:
(i) nutriţie sănătoasă şi prevenirea obezităţii;
(ii) activitate fizică;
(iii) prevenirea fumatului, a consumului de alcool, de droguri (inclusiv noile substanţe psihoactive);
(iv) viaţa de familie, inclusiv infecţii cu transmitere sexuală;
(v) prevenirea accidentelor rutiere;
(vi) pregătirea pentru acţiuni în caz de dezastre;
(vii) instruirea elevilor din cadrul cercurilor “Sanitarii pricepuţi”;
(viii) orice alte teme privind stilul de viaţă sănătos;
(ix) prevenirea bolilor transmisibile, inclusiv prin imunizare.
b) Iniţiază lecţiile de educaţie pentru sănătate antepreșcolarilor, preşcolarilor şi elevilor.
c) Organizează lectorate cu părinţii pe teme privind stilul de viaţă sănătos.
d) Urmăreşte crearea/consolidarea comportamentelor sanogene în rândul antepreșcolarilor, preşcolarilor/elevilor.
e) Supervizează deprinderile de educaţie pentru sănătate, în general şi pe cele de bază sanogene în rândul antepreșcolarilor/preşcolarilor/elevilor (spălatul mâinilor etc.).
f) Controlează prin sondaj igiena individuală şi aduce la cunoştinţa familiei/reprezentanţilor legali rezultatele.