Raportul votat evaluează situația pieței europene din perspectiva riscurilor pe care le ridică produsele consumate de europeni, atât în cadrul procesului de achiziție cât și al utilizării. Accentul a fost pus pe noile forme de comerț, în special cel online și pe nevoia de a asigura inovarea în corelare cu protejarea consumatorilor.
Vlad Botoș, europarlamentar USR PLUS: „Am fost coordonatorul acestui raport din partea Grupului Renew Europe, în calitate de shadow raportor și am abordat problema din punctul de vedere al Pieței Comune Europene.
Toți suntem europeni, iar produsele trebuie să fie la fel de sigure pentru consumatori în toată Uniunea Europeană.
Una dintre problemele care trebuie abordate este cea a platformelor online. Trebuie să găsim cele mai bune modalități ca produsele cumpărate online să fie la fel de sigure ca cele cumpărate offline.
De multe ori, cumpărătorul este importatorul direct al acestor produse și nu are mijloacele sau cunoștințele tehnice necesare pentru a verifica dacă produsul este sigur, dacă nu conține substanțe dăunătoare, dacă nu îi pune în pericol sănătatea sau chiar viața.
Va trebui să avem reguli clare pentru cei care vând online care să respecte aceleași norme de siguranță ca cei care vând în magazinele tradiționale, indiferent de produsele pe care le vând sau de locul de fabricare al acestora.
Un alt aspect important este protecția datelor în mediul online. Cumpărătorul trebuie să poată hotărî dacă vrea ca datele lui să fie folosite chiar și pentru analize sau reclame preferențiale, iar decizia trebuie să fie foarte ușor de luat, cu o apăsare pe buton, nu citind pagini întregi de termeni juridici.
Este important ca produsele să fie sigure, fără să exagerăm cu limitele impuse cumpărătorilor sau firmelor care produc sau vând produse inovative.
Știm că intrăm în era inteligenței artificiale. Tocmai de aceea trebuie să încercăm să înțelegem mai bine ce înseamnă aceasta din punct de vedere al consumatorului, al siguranței.
Cum spuneam, inovația va fi extrem de importantă pentru perioada următoare, în care trebuie să trecem de la modul tradițional de a produce la unul care ține cont de efectele asupra planetei.
Nu putem și nu trebuie să împiedicăm sau să punem piedici în calea inovației, dar este necesar să menținem o balanță corectă între inovație și siguranța consumatorilor.
Am fost aleși să facem treabă și vă vom informa despre hotărârile pe care le luăm.”