Ouale incondeiate, vopsite sau cele cu margele sunt specifice zonei noastre, Bucovina. Prin modelele cu care sunt ornate, culorile vii, pastelate si modul in care sunt impartite modelele, aceste oua vin in intampinarea sarbatorilor pascale alaturi de cele rosii . Noi vom insista mai mult asupra celor incondeiate , fie ca este vorba de oua de rata, gasca, sau strut (tehnica este aceeasi).
Materialele de care ne folosim sunt urmatoarele : ceara colorata, pusa in cutii metalice pentru a ramane in stare lichida deasupra unei surse de caldura, chisita (un creion din lemn care are in varf un tub foarte subtire din tabla fina pentru a permite filtrarea cerii) si modele scoase de pe camasi, braie, fete de masa sau orice alt model care poate fii adaptat acestor oua.In concluzie, avem nevoie de putine materiale dar de multa indemanare si mai ales imaginatie. In continuare va prezentam cateva costume nationale si zona din care provin pe care le-am adaptat acestor oua incondeiate.
Etapele inchistririi
Se spala ouale intr-o cratita noua cu apa calduta si cu sare. Se pun la fiert timp de 10-15 minute tot cu sare, apoi se pun la racit pe un prosop. Cand sunt doar caldute incepem propriuzis muncirea lor.
2. Scrierea desenului
Se pregateste ceara de albine intr-un vas metallic pus la o sursa de caldura pentru a mentine ceara in stare lichida si cu ajutorul chisitei se incepe impartirea oului doua parti egale, apoi patru, apoi sase etc.
3. Modelele ornamentale folosite
Se folosesc ornamente cu motive geometrice alaturi de cele florale care ocupa un spatiu restrans in cadrul compozitiei geometrice, acestea fiind specifice zonei de unde provin.
- Modele zoomorfe: Strugurele, pestele, pomul vietii, cocosul, laba gastei…
- Modele sceomorfe: Grebla, scara, carligul ciobanului, grapa, plugul…..
- Modele fitomorfe: Spicul de grau, frunza de stejar, bradutul, coarnele berbecului, frunza de salcam, floarea pastelui…
- Modele cosmomorfe: Cerul instelat, fulgerul, soarele, steaua…
- Modele geometrice: Brauri, 48 clinuri, modele de camasa, carpete, naframa…
4. Aplicarea culorilor
Culorile folosite la inchistrirea oualor sunt culori vegetale,pentru galben folosim coji de mere (paduret), pentru rosu folosim coji de ceapa rosie, pentru negru se folosesc coji de nuci. Se incepe cu acoperirea zonelor in totalitate cu ceara pe care urmeaza urmatoarele culori si se incepe cu culorile cele mai deschise pana se ajunge la negru.
Pentru alb ne folosim de coaja oului care este alba.
Apoi acoperim cu ceara zonele care le dorim albe. Urmatoarea culoare o sa intre in coaja de ou care nu este acoperita cu ceara.
Prima culoare in care vine pus oul este culoarea galbena, in care se lasa oul 15 minute pentru a intra culoarea in coaja oului.Dupa aceea se scoate oul si se lasa pe un prosop la uscat.
Urmatoarea culoare este culoarea rosie unde folosim aceeasi tehnica. Acoperim cu ceara partea de model colorat cu galben si dorim sa ramana asa, apoi introducem oul in culoarea rosie, iar partile de model neacoperite cu ceara o sa devina rosii dupa 15 minute de lasare a oului in culoare.
In final acoperim cu ceara si partile de model care le dorim sa ramana rosii si apoi introducem oul in culoarea neagra unde repetam aceeasi tehnica.
La urma o sa avem un ou acoperit in intregime cu ceara de culoare neagra, dar munca noastra nu a fost in zadar, deoarece urmeaza partea de descoperire a oului si a muncii noastre. Acum se ia oul si se pune pe un gratar care este in prealabil incalzit pe soba si cand se topeste ceara stergem oul cu un prosop pentru a indeparta in totalitate ceara.
Apoi se ia putin ulei alimentar in causul palmei si se unge oul pe toate partile pentru a-I oferi o mai mare stralucire cat si a-l acoperi pentru o mai buna protectie a culorilor.
Aceasta este o tehnica pastrata din generatii si este transmisa generatiilor urmatoare in Bucovina, de aceea oului incondeiat i se mai spune si „ou muncit”.
Sursa: bucovinart.ro