Guvernul a adoptat miercuri o Hotărâre de Guvern care stabilește conținutul cărții electronice de identitate, a cărții de identitate simplă, precum și a cărții de identitate provizorie ce vor fi emise în sistem informatizat, scrie antena3.ro. Ministrul Afacerilor Interne spune că vor fi disponibile începând din luna august.
„Noua carte de identitate electronică, pe care cetățenii români o vor putea solicita începând cu luna august, va avea dimensiuni reduse faţă de actualul document și va conține elemente de securitate care vor asigura posesorilor garanția că identitatea nu le poate fi furată, iar instituțiilor publice sau private certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe acest document”, a declarat miercuri, pe Facebook, Lucian Bode, ministrul Afacerilor Interne.
Cartea de identitate se va emite în sistem informatizat și va fi de tip cartelă
Documentul va fi tipărit pe o singură faţă, cu dimensiunile (lungimea – 105 mm; lăţimea – 74 mm și grosimea – 0,7 mm) şi va cuprinde următoarele elemente:
a) denumirea statului;
b) denumirea documentului;
c) seria, compusă din două litere, şi numărul, compus din 6 cifre;
d) denumirea structurii emitente, respectiv a serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor sau, după caz, a Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date – denumirea abreviată, iniţialele judeţului, după caz, şi codul structurii emitente;
e) termenul de valabilitate;
f) fotografia titularului;
g) codul numeric personal;
h) numele de familie şi prenumele;
i) cetăţenia;
j) locul naşterii;
k) sexul;
l) domiciliul.
Ce date va conține cartea electronică de identitate
Cartea electronică de identitate românească conține toate elementele de securitate obligatorii prevăzute de Regulamentul (UE) 2019/1157 al Parlamentului European și al Consiliului privind consolidarea securității cărților de identitate ale cetățenilor Uniunii și a documentelor de ședere eliberate cetățenilor Uniunii și membrilor de familie ai acestora care își exercită dreptul la liberă circulație.
A. Față
a) denumirea statului emitent;
b) tipul documentului;
c) numele de familie;
d) prenumele;
e) genul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin);
f) cetățenia;
g) data nașterii;
h) codul numeric personal (C.N.P.);
i) numărul documentului;
j) data expirării valabilității;
k) semnătura olografă a titularului;
l) imaginea facială a titularului.
B. Verso
a) domiciliul;
b) data emiterii și autoritatea emitentă;
c) zona de citire automată cu caractere identificabile optic (MRZ);
d) Zonă Cip.
Cine va putea solicita cartea electronică de identitate
Românii vor putea opta pentru cărți electronice de identitate începând cu vârsta de 12 ani, documente prevăzute cu un CIP pe care sunt stocate imaginea facială și două amprente digitale și cu care se pot autentifica în Platforma informatică din asigurările de sănătate, potrivit unui proiect scos în dezbatere publică în ianuarie 2020 de MAI.
Opțional, numai la solicitarea părinților sau reprezentanților legali, se va putea elibera o carte electronică de identitate, indiferent de vârsta copilului.
Dacă aleg o carte de identitate simplă, românii nu pot călători în străinătate în baza ei ca până acum.
Cartea de identitate simplă conține date și informații, înscrise pe față și pe verso, astfel:
A. Față
a) denumirea statului emitent;
b) tipul documentului;
c) numele de familie
d) prenumele;
e) sexul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin);
f) cetățenia;
g) data nașterii;
h) codul numeric personal (C.N.P.);
i) numărul documentului;
j) data expirării valabilității;
k) semnătura olografă a titularului;
l) imaginea facială a titularului.
B. Verso
a) domiciliul;
b) data emiterii și autoritatea emitentă;
c) zona de citire automată cu caractere identificabile optic (MRZ).
Cartea de identitate simplă are formatul ID1, de tip card.
Ce date va conține cartea de identitate provizorie
Cartea de identitate provizorie este un document cu denumirile rubricilor pretipărite, acestea fiind completate manual, cu majuscule, de personalul serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor sau, după caz, de personalul Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date.
Pe faţa documentului sunt pretipărite următoarele elemente:
a) denumirea statului;
b) denumirea documentului;
c) seria, compusă din două litere, şi numărul, compus din 6 cifre.
Pe verso documentul conţine spaţiul destinat aplicării fotografiei titularului, precum şi următoarele elemente:
a) codul numeric personal;
b) numele de familie şi prenumele;
c) cetăţenia;
d) locul naşterii;
f) domiciliul
g) abrevierea denumirii serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor emitent sau, după caz, a Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date;
h) termenul de valabilitate;
i) motivul eliberării;
j) seria, compusă din două litere, şi numărul, compus din 6 cifre;
k) numele şi funcţia persoanei care completează cartea de identitate provizorie;
l) semnătura şefului serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor emitent sau, după caz, a directorului Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date.
Ministrul Bode: Românii vor putea solicita cartea de identitate electronică începând cu luna august
„În ședința Executivului care a avut loc astăzi a fost adoptată Hotărârea de Guvern pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitară a dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, precum și pentru stabilirea formei și conținutului actelor de identitate, ale dovezii de reședință și ale cărții de imobil.
Este, practic, etapa finală a procesului de modernizare și de aliniere la standardele europene a documentelor de identitate românești atât în ceea ce privește dimensiunea acestora, cât și privitor la datele personale.
Noua carte de identitate electronică, pe care cetățenii români o vor putea solicita începând cu luna august, va avea dimensiuni reduse faţă de actualul document și va conține elemente de securitate care vor asigura posesorilor garanția că identitatea nu le poate fi furată, iar instituțiilor publice sau private certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe acest document.
În plus, prin actul normativ aprobat este prevăzută și simplificarea modalității de obținere a acestor documente, astfel că, dacă autoritatea publică deține deja anumite informații necesare soluționării cererii cetățeanului, acesta nu mai trebuie să prezinte documente doveditoare.”, a declarat miercuri pe Facebook ministrul Lucian Bode.