Agenția spațială va cumpăra roci și praf de pe suprafața lunară de la companiile care vor pute face călătoria spre Lună și înapoi, relatează The Independent.
Anunțul face parte din strategia NASA de a încuraja explorarea spațiului de către companii private, inclusiv extracția de materialelor de pe obiecte din spațiu.
Administratorul NASA, Jim Bridenstine, spune că acest lucru nu încalcă tratatul din 1967 care susține că planetele și spațiul ceresc nu pot intra în proprietatea unei țări.
NASA încearcă să stabilească „norme de comportament” în spațiu și să permită explorarea Lunii de către companiile private, astfel încât să poată sprijini viitoarele misiuni ale astronauților. NASA va considera resursele exploatate ca fiind proprietatea companiei care le aduce pe Terra, iar materialele vor deveni „proprietatea exclusivă a NASA” după cumpărarea lor.
NASA vrea ca următoarea sa misiune pe Lună să aibă loc în 2024 și să fie un precursor al unei viitoare misiuni umane pe Marte.
„Concluzia este că vom cumpăra niște sol lunar pentru a demonstra că acest lucru se poate face”, a spus Bridenstine.
El adăugat că NASA va cumpăra în viitor mai multe tipuri de resurse, cum ar fi gheață și alte materiale care ar putea fi descoperite pe Lună.
NASA a pregătit, în luna mai, scena pentru o dezbatere globală cu privire la principiile de bază care guvernează modul în care oamenii vor trăi și lucra pe Lună, elaborând liniile principale ale ceea ce speră că va deveni un pact internațional pentru explorarea Lunii, denumit Acordurile Artemis. Acest lucru ar permite companiilor să dețină resursele lunare pe care le exploatează – un element crucial pentru a permite contractanților NASA să prelucreze gheața de pe Lună pentru combustibilul rachetelor sau să exploateze minerale lunare pentru a construi platforme de aterizare.
„Este un pas mic pentru resursele spațiale, dar un pas uriaș pentru politicile spațiale”, a spus Mike Gold, șeful pentru relații internaționale al NASA.
„NASA plătește companiei pentru a-i vinde o rocă pe care compania o deține. Acesta este un produs”, a spu Joanne Gabrynowicz, fost redactor-șef al Journal of Space Law, într-un interviu.
„O companie trebuie să decidă singură dacă merită să-și asume riscul financiar și tehnologic pentru a merge pe Lună pentru a vinde apoi o rocă”, a adăugat ea.