După şase luni de tărăgănări, în care părţile implicate au făcut tot posibilul ca să asigure liniştea în Arad, iată că am ajuns la momentul culminant al licitaţiei organizate de Primăria Arad pentru achiziţionarea celor şase tramvaie: depunerea ofertelor finale. Deşi s-ar putea, totuşi, să nu fie chiar punctul culminant, aşa cum s-a întâmplat şi în urmă cu zece zile, când oamenii lui Falcă nu erau încă siguri că e linişte în oraş, atât de linişte încât să poată da drumul la licitaţia finanţată din banii BERD, aşa că au amânat-o pentru 27 ianuarie. Având însă în vedere că după şase luni au reuşit, în sfârşit, prin metodele securisto-comuniste să bage pumnul în gură singurului ziar care a avut curajul să scrie despre neregulile licitaţiei, Glasul Aradului, probabil că procedura va intra în sfârşit în linie dreaptă. Mai ales că se apropie europarlamentarele, iar PD-L are nevoie de suport pentru a-şi duce campania la bun sfârşit şi a obţine rezultate meritorii. Iar acel suport nu poate veni fără ca lucrurile să fie puse la punct în diferite domenii de activitate, iar transportul public este unul dintre ele. Vorbim de suportul cetăţenilor, bineînţeles, să nu înţeleagă lumea că Valer Blidar ar putea să-l sprijine financiar sau cu trustul său media pe Gheorghe falcă, dacă va câştiga licitaţia.
Scurt remember
Fiindcă Livearad.ro nu exista pe vremea când în culise se pregătea această licitaţie, trebuie să trecem în revistă povestea fascinantă care stă în spatele unei afaceri de 13 milioane de euro, cât e creditul BERD contractat de Primăria Arad, dintre care 8,7 milioane de euro sunt destinaţi achiziţionării a şase tramvaie noi-nouţe. Despre această licitaţie, în oraş se vorbeşte de vreo trei-patru ani de zile, existând numeroase zvonuri că ar fi cu dedicaţie pentru Astra Vagoane Călători SA Arad, societate patronată de Valer Blidar, un apropiat al primarului Gheorghe Falcă, cel care deţine un trust de presă unde Falcă este tratat cu plecăciuni şi multe ode înălţate conducătorului iubit.
Zvonurile cu privire la faptul că licitaţia este dedicată celor de la Astra Călători au fost întărite, de-a lungul vremii, de declaraţiile „marelui“ Gheorghe Falcă, cel care, în repetate rânduri (la lansarea tramvaiului Imperio, la Zilele Aradului) promitea că va achiziţiona tramvaie de la firma arădeană. Asta cu doi ani înainte de demararea propriu-zisă a licitaţiei şi, tot cu doi ani înainte, anunţa şi modul în care va cumpăra tramvaiele: printr-un credit BERD. Prima parte, cu creditul, a fost pusă în aplicare, aşa că din promisiune a rămas a doua parte, adică firma de la care se va face achiziţia.
Deşi au trecut nouă luni de când Falcă anunţa cu surle şi trâmbiţe că a demarat licitaţia pentru tramvaie, lucrurile au stagnat, fiindcă în ecuaţie a intervenit Glasul Aradului, pe vremea aceea liber, care a pornit o anchetă despre ceea ce se întâmplă în spatele licitaţie şi cum se aranjaseră apele pentru ca Astra Călători să câştige. Iar ca să dăm un singur exemplu, nu s-a cerut niciun fel de experienţă pentru cel care livrează tramvaiele, fiindcă dacă s-ar fi cerut, Astra Călători era descalificată din start, tramvaiul Imperio circulând doar de probă prin Arad, la evenimente speciale. În rest, se mai plimbă Falcă şi Blidar prin depoul din Grădişte cu acest Imperio.
Ancheta declanşată de Glasul Aradului a atras un adevărat jihad dinspre cuplul Falcă-Blidar. Primul a încercat prin toate mijloacele să taie contractele ziarului cu diferite firme şi primării PD-L, iar al doilea a apelat la plângeri penale pentru calomnie, insultă şi şantaj, dar şi la un linşaj mediatic la adresa conducerii Glasului Aradului, realizat printr-o fiţuică scoasă peste noapte de Astra Călători. Între timp, licitaţia a fost amânată la nesfârşit, fiindcă pe o asemene larmă nu se puteau face niciun fel de aranjamente, fiindcă autorităţile stăteau cu ochii pe licitaţie, fiind vorba, totuşi, de 8,7 milioane de lei, adică o sumă mare, luată împrumut de arădeni şi pe care tot arădenii vor trebui să o plătească.
În cele din urmă, Glasul Aradului a fost nevoit să tacă, din motive pe care le vom dezvălui curând, pentru ca oamenii să afle adevărul despre modul în care s-a băgat pumnul în gură singurului ziar care mai avea curajul să facă dezvăluiri, dar şi pentru a demonta unele acuzaţii lansate în Arad de nevertebrate care încearcă prin minciuni ordinare să ascundă vânzarea Glasului Aradului la PD-L şi lui Falcă pentru un pumn de arginţi. Aşa că, o dată instaurată liniştea, s-a putut relua şi licitaţia, fiindcă atunci când e linişte lucrurile se desfăşoară cu mai multă uşurinţă. Mai ales pentru o anumită categorie, cum sunt şi cei implicaţi în această afacere.
Falcă, petrecere cu Blidar
Ca să nu mai existe dubii asupra favoritului primarului Gheorghe Falcă, în prag de sărbători, Falcă i-a ales din nou pe cei de la Astra Călători, în detrimentul polonezilor de la PESA, cealaltă firmă care luni va depune oferte pentru cele şase tramvaie. Cum i-a ales? Foarte simplu. Primarul Gheorghe Falcă a participat la petrecerea de final de an organizată de Astra Vagoane Călători, unde a stat la masă alături de bunul său prieten Valer Blidar, nimeni altul decât patronul celor de la Astra Călători şi unde, din informaţiile noastre, s-a discutat îndelung despre cei de la Glasul Aradului, care încurcă teribil de mult licitaţia pentru tramvaie, subiect asupra căruia vom reveni.
Dacă Gheorghe Falcă era primar de oraş în Germania, astăzi, nu numai că şi-ar fi dat demisia, ci ar fi dat cu subsemnatul la Parchet pentru participarea la o petrecere organizată de o firmă care este implicată într-o licitaţie a Primăriei. În plin scandal, când asupra unei licitaţii de 8,7 milioane de euro planează suspiciunea că ar fi dedicată unei anumite firme, cel care organizează licitaţia să petreacă alături de patronul firmei respective, ni se pare o dovadă cât se poate de mare de dispreţ, dar şi un mare semn de întrebare asupra corectitudinii licitaţiei. Când primarul chefuieşte cu unul dintre cei doi ofertanţi, la ce corectitudine mai poţi să te aştepţi din partea celor din primăriei, atunci când vor fi deschise ofertele pentru cele şase tramvaie?
Dar, de fapt, ce ne mirăm, când în Arad prietenul primarului Falcă, cel cu care primarul Falcă stă în acelaşi viloi, are afaceri de milioane de euro cu Primăria Arad, cu societăţi subordonate Primăriei Arad. Se pare că în Arad, în mandatul lui Falcă, o duci bine doar dacă eşti de-al lor, doar dacă petreci cu ei, doar dacă le aduci servicii. Poate autorităţile statului ar trebui să se uite mai de aproape la acest fenomen. Şi suntem siguri că se vor uita, dacă nu acum, după căderea preşedinteului Băsescu, cu siguranţă.
Cu ochii pe ei
Chiar dacă cuplul Falcă-Blidar şi-au dorit linişte în Arad, pentru ca licitaţia să se desfăşoare conform planului, adică legal, bineînţeles, le dăm o veste proastă. Nu va fi linişte, fiindcă Livearad.ro, cu umilele-i (deocamdată) posibilităţi, va face tot posibilul ca arădenii să cunoască şi ultimul detaliu legat de această afacere. Până la urmă, vorbim de 8,7 milioane de euro pe care arădenii îi vor plăti cu vârf şi îndesat ani de zile, pentru ca primarul Falcă să-şi facă damblaua, cum se spune, şi să cumpere şase tramvaie noi, de care Aradul nu are nevoie, fiindcă n-avem nici linii în cartiere pe care să circule tramvaiele respective. 8,7 milioane de euro pe care îi plătim doar fiindcă Falcă a promis (chiar şi public) că va cumpăra nişte tramvaie, afacere care foloseşte mai mult câştigătorului (noi credem că va fi vorba de Astra Călători), decât arădenilor. Suntem cu ochii pe ei!
cosmin.mihuta@livearad.ro