MAȘINILE ELECTRICE, CA ȘI INEXISTENTE ÎN ROMÂNIA

by Dana B.

De cinci ani autoritatile promit un program coerent pentru „electrificarea” parcului auto, insa abia acum pare sa se contureze ceva. Se poarta discutii cu oamenii de la primarii si de la consilii judetene pentru a se vedea daca exista dorinta de a investi in statii de incarcare, insa masinile electrice raman extrem de rare. In acest an se acorda subventii de 4.500 de euro pentru fiecare masina 100% electrica achizitionata, insa seful Administratiei Fondului pentru Mediu spune ca nu a finalizat ghidul de finantare, deoarece trebuie lamurite foarte multe chestiuni tehnice legate de statii de incarcare, de compatibilitatea lor si de pretul lor. Masinile electrice raman scumpe si doar cinci modele noi au fost aduse anul acesta in tara, la care se adauga patru masini second-hand, in timp ce in UE se vand peste 5.000 de unitati/luna.

Rabla Plus este un sub-program al Rabla care ofera subventii de 20.000 lei (circa 4.500 euro) pentru fiecare masina 100% electrica. in timp ce pentru hibride suma este mult mai mica, 5.000 de lei. Bugetul total este de 75 milioane lei, o portiune covarsitoare urmand sa fie alocata instalarii unor prize de incarcare.

„Pe partea de infrastructura inca lucram la ghid pentru ca este o noutate si foarte multe chestiuni tehnice trebuie lamurite pentru ca sunt diverse standarde, diverse tipuri de statii de incarcare si preturile sunt diferite la aceste statii”, a spus seful AFM, Istvan Jakab.

Ce se poate face mai exact? Seful AFM spune ca s-au purtat discutii cu producatorii si distribuitorii de incarcatoare si cu dealerii de masini electrice, insa foarte importanta va fi o discutie cu reprezentantii autoritatilor publice. „La un moment si ei ar trebui sa vina pe partea de proiecte, de infrastructura. In primul rand primariile din orasele mari si apoi si in afara lor (…) trebuie sa gasim interlocutori la primarii si la consilii judetene si vrem sa discutam pentru a vedea daca programul nostru este receptat pozitiv”.

Constantin Stroe, presedinte al Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, spune ca electricele pot sa devina populare doar daca se implica si autoritatile locale din fiecare judet.

„Ce-ar fi sa cereti la rectificarea bugetului tuturor administratiilor judetene sa aloce simbolic o suma pentru infrastructura electrica. Nimeni nu face nimic, n-am vazut ca cineva sa aiba preocuparea bugetara sa aloce bani pentru aceste statii. Eletcricele nu vor veni pentru ca romanii nu ar vrea sa cumpere. ci pentru ca nu au unde se le incarce”, spune Stroe.

In Romania s-au vandut oficial cinci masini electrice noi in acest an si alte patru second-hand (Tesla), au fost aduse din strainatate.

Retailerul german Kaufland a anuntat la inceput de aprilie ca va dona 18 masini electrice Volkswagen e-Golf aduse din Germania si ca va pune pana la finele acestui an statii de incarcare rapida pentru masinile electrice in 10 dintre magazinele sale din Romania, o alta statie urmand sa fie montata pe autostrada A2.

Prizele cele mai simple costa in general chiar si sub 500 euro, insa costurile de instalare pot adauga cateva mii de euro. Statiile de incarcare rapida, cele care pot duce bateria masinii spre 80% in jumatate de ora, pot costa peste 25.000 euro.

Evident ca vor fi mai multe firme dornice sa obtina contracte cu statul si va trebui urmarit modul in care contractele se vor acorda si la ce preturi. La cum merg insa lucrurile la noi ar fi nerezonabil sa credem ca in 2016 vor fi instalate mii de statii in toate zonele tarii, insa daca nu vor fi montate nici cateva sute de statii, masinile electrice nu vor progresa deloc.

In cateva capitale europene exista peste o mie de statii de incarcare. In comparatie cu ele, tara noastra sta extrem de rau cu sub 60 de puncte oficiale.

Sursa: hotnews.ro

Facebook Comments

Centrul de preferințe pentru confidențialitate