Chiar dacă, potrivit unei completări aduse ordinului de ministru referitor la programele şcolare pentru disciplina Cultură Civică, sunt prevăzute modificări care să aducă informaţiile transmise elevilor la realitatea actuală, în manualele de pe care învaţă aceştia totul a rămas cu cel puţin 15 ani în urmă. Potrivit unei analize a Centrului de Resurse Juridice – „Analiză comparativă a manualelor de Cultură Civică” -, într-unul dintre manualele de clasa a VII-a, tipărit în anul 1999 şi retipărit cel mai recent în anul 2013, însă fără a fi revizuit, copiii află că „În prezent, Uniunea Europeană numără 15 membri”.
Chiar dacă pe 5 aprilie 2016 Ministerul Educaţiei a aprobat un nou plan-cadru pentru învăţământul gimnazial, care prevede înlocuirea disciplinei Cultură Civică, din trunchiul comun, cu disciplinele pentru educaţie socială, acest plan se va aplica începând cu anul şcolar următor. Astfel, în acest an, elevii vor studia tot Cultură Civică şi vor avea pe bancă tot manualele vechi, neactualizate, după cum au recunoscut chiar reprezentanţii Ministerului Educaţiei.
Centrul de Resurse Juridice a analizat manualele de Cultură Civică pentru gimnaziu, respectiv clasele a VII-a şi a VIII-a, manuale care nu au mai fost niciodată reeditate şi actualizate după prima tipărire.
Ele au fost doar retipărite, după cum recunoaşte chiar Ministerul Educaţiei în răspunsul trimis la solicitarea CRJ.
Potrivit analizei CRJ, nici măcar unul dintre manualele analizate nu respectă normele metodologice propuse în Anexa 3 la ordinul ministrului educaţiei, care stabileşte, încă din 2009, anumite modificări care trebuie aduse în ceea ce priveşte materia Cultură Civică şi actualizarea informaţiilor care le sunt predate elevilor în cadrul acestei ore. Alcătuirea acestor manuale este făcută în conformitate cu normele existente înainte de aderarea României la Uniunea Europeană şi sunt neactualizate de mai bine de 10 ani.
Astfel, într-unul dintre manualele de clasa a VII-a, tipărit în anul 1999 şi retipărit cel mai recent în anul 2013, însă fără a fi revizuit, copiii află că „În prezent, Uniunea Europeană numără 15 membri”. Tot referitor la Uniunea Europeană şi la statutul României în raport cu acest bloc comunitar, din unul dintre manualele de clasa a VIII-a, în capitulul „Patriotismul şi Uniunea Europeană”, aflăm că „România – ţară asociată UE – a fost invitată la summitul de la Helsinki din decembrie 1999 să înceapă negocierile de aderare la UE. Acestea vor dura câţiva ani şi vor avea ca rezultat alinierea legislaţiei româneşti la cea europeană”, potrivit informaţiilor din analiza CRJ.
Într-un alt manual, de data aceasta pentru clasa a VII-a, scris în 1999 şi republicat în 2015 fără modificări elevii află că „următoarele alegeri locale şi generale vor avea loc în anul 2000” şi că partidele care îşi vor disputa întâietatea sunt CDR, USD şi PDSR.
Pe lângă aceste aspecte, în manualele de cultură civică sunt cuprinse şi informaţii referitoare la conceptele de discriminare. În ciuda misiunii pe care o au aceste lecţii, de a elimina orice comportament discriminatoriu, într-un manual de clasa a VII-a se vorbeşte despre „negri”, deşi acesta este un termen considerat peiorativ şi care conduce la discriminare.
„La pagina 61 (Fig. 17), descoperim, abia inteligibilă, o fotografie cu tema relevantă pentru discriminarea persoanelor de culoare în Statele Unite. Subtitrată fără atenţie la termenii derogativi, „Negri linşaţi în sudul Statelor Unite, între cele două războaie mondiale”, fotografia reprezintă două persoane de culoare spânzurate în timpul unei manifestaţii “pro-albe” – generând, de facto, o explicaţie imagistică puternică (de dincolo de laconismul explicaţiei) noţiunii de rasism”, potrivit analizei CRJ.
Sursa: gandul.info