Pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local Municipal de marți se regăsește din nou proiectul de actualizare a studiului de fundamentare privind decizia de concesionare a viitoarei parcări subterane din Piaţa Avram Iancu, căzut la vot în martie. Consilierul local independent Marin Lupaș arată că primarul insistă cu un proiect nerealist căruia îi adaugă tot felul de „inginerii” în favoarea unor interese private în loc să găsească o alternativă confortabilă pentru toți arădenii.
Consultanții au analizat trei scenarii de concesiune, cel actual, pe 20 de ani, unul având tarifele de parcare crescute cu 50% și redevența scăzută la un procent, dar și unul care prevederea o concesiune pe 50 de ani. Niciunul nu ar fi rentabil pentru concesionar, conform specialiștilor care au întocmit Studiul. Dacă în 2013, pe baza aceluiași studiu s-a făcut licitație și nu s-a prezentat nimeni, acum Primăria vine cu o serie de modificări considerate de Lupaș contrare intereselor arădenilor și favorabile unei companii private. Pentru a fi rentabilă construcția parcării subterane, se propune ca acea companie privată să desfășoare și alte activități în Piața Avram Iancu pentru a face profit, precum și libertatea totală de a hotărî tarifele de parcare.
„Cu alte cuvinte, după un deceniu și ceva de când a venit cu ideea în fața arădenilor, primarul actual – cu voturile PNL și incapacitatea PSD de a oferi o alternativă reală la acest tip de politică – ne spune că o parcare subterană, singura pe care a putut să o gândească în tot orașul fără să distrugă un parc centenar, va fi o struțo-cămilă comercială, unde un privat va putea impune tariful de parcare pe următoarea jumătate de secol! Trebuie găsite alte soluții pentru rezolvarea problemei parcărilor din centrul orașului, soluții care să nu afecteze însă spațiile verzi, precum s-a dorit cu parcarea din Parcul Eminescu. Cu toții ne dorim locuri de parcare și eu personal votez oricând pentru acest lucru, însă nu aș mai dori să avem în față himere folosite pur politic sau șmecherii pentru niște companii private”, declară Marin Lupaș.
Extras din Studiu:
(Pagina 66) „Concluzia echipei de consultanţă este că durata concesiunii trebuie să depăţească 50 de ani pentru ca investitorul privat să poată obţine o rată a rentabilităţii comparabilă cu o rată de rentabilitate normală ce poate fi atinsă prin implicarea în alte proiecte de aceeaşi anvergură. (…) În concluzie, studiul de fundamentare deşi demonstrează faptul că alternativa prin care proiectul este realizat în regim de concesiune este mai avantajoasă pentru autoritatea contractantă, arată că proiectul, la valoarea la care este estimat în prezent, nu poate fi fezabil din punct de vedere economic.”
(Pagina 71) „Pe lângă diminuarea costurilor de investiţie, pentru ca acestă variantă să devină fezabilă financiar şi în acelaşi timp atractivă pentru potenţialii investitori, se recomandă următoarele:
– acordarea concesionarului libertatea de a-şi stabili propria politică de tarife,
– acordarea concesionarului a dreptului de a desfăşura şi alte activităţi conexe, în strânsă legătură cu activitatea de parcare şi cu respectarea reglementărilor legale, care să genereze venituri suplimentare.”