Lucrările la pasajul de pe centura Aradului, blocate de câteva luni

by Andreea Radu

Lucrările la pasajul peste calea ferată aflat în construcţie pe centura municipiului Arad sunt blocate de câteva luni, din cauză că proprietarii terenurilor împiedică accesul muncitorilor pentru relocarea reţelelor de electricitate, nemulţumiţi de sumele primite de la stat prin exproprierea unor suprafeţe.

Şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Timişoara, Cristian Ispravnic, a declarat, pentru AGERPRES, că blocajul intervenit în urmă cu câteva luni în relocarea liniilor de electricitate nu mai permite constructorului să continue lucrările la pasaj, pentru că muncitorii nu mai au front de lucru. Astfel, cu patru luni înainte de termenul de finalizare a pasajului, doar 10% din lucrările contractate de antreprenor au putut fi executate, fiind inevitabilă o amânare a inaugurării cu cel puţin şase luni.

„Problemele întâmpinate în executarea obiectivului de investiţie se referă la mutarea liniilor de LEA110kW şi LEA20kW, respectiv la obţinerea dreptului de uz şi servitute de la proprietarii terenurilor traversate de cele şapte linii de înaltă şi medie tensiune, persoane fizice şi juridice, în favoarea E-Distribuţie Banat. Către proprietarii terenurilor în cauză au fost înaintate documentaţiile aferente în ceea ce priveşte dreptul de uz şi servitute de către antreprenor, Implenia Baugessellschaft m.b.H – Sucursala Voluntari, mandatat de DRDP Timişoara pentru obţinerea acordurilor de la aceştia. În privinţa liniei de medie tensiune LEA20kW, a fost obţinut acordul a trei proprietari din opt, iar în cazul liniei de înaltă tensiune LEA110kW, a fost obţinut acordul unui singur proprietar din 21”, a precizat Ispravnic.

Directorul general al DRDP Timişoara arată că, în conformitate cu legislaţia, obţinerea acordului privind dreptul de uz şi servitute cade în sarcina beneficiarului lucrării de relocare a instalaţiilor, respectiv proprietarul de reţea.

„Împreună cu antreprenorul, am avut numeroase întâlniri cu proprietarii terenurilor. Unii dintre aceştia au promis, verbal, că sunt de acord cu acordarea dreptului de uz şi servitute, dar nu au transmis actele până în prezent, iar alţii au refuzat categoric, verbal, acordarea dreptului de uz şi servitute în favoarea E-Distribuţie Banat. Antreprenorul nu poate continua lucrarea până la mutarea liniilor de înaltă şi medie tensiune. Această mutare este blocată în condiţiile în care liniile de transport al energiei electrice traversează deja acele proprietăţi”, a mai declarat Cristian Ispravnic.

Proprietarii terenurilor din zona viitorului pasaj au fost deja expropriaţi, însă chiar dacă anumite suprafeţe au fost preluate de stat pentru amplasarea instalaţiilor electrice, fără acordul notarial cu privire la dreptul de uz şi servitute, muncitorii nu pot traversa suprafeţele care au rămas în proprietate privată şi nici nu pot desfăşura lucrări pe acestea.

Proprietarii sunt nemulţumiţi de sumele primite în urma exproprierilor şi consideră că instalaţiile care ar fi amplasate în mijlocul suprafeţelor pe care le mai deţin vor scădea valoarea terenurilor.

În anul 2017, cu acordul CNAIR, DRDP Timişoara a demarat procedura de achiziţie publică în vederea atribuirii contractului „Pasaj denivelat pe centura de ocolire Arad (DN 7 km 540+248) peste CF Arad-Bucureşti (finalizare lucrări rest de executat)”, câştigător al licitaţiei fiind desemnată compania Implenia Baugessellschaft m.b.H – Sucursala Voluntari. Investiţia se ridică la peste 25 de milioane de lei.

Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în aprilie 2018, însă echipele au ajuns pe şantier abia în toamnă.

De la atribuirea contractului către noul constructor au fost executate lucrările de relocare a unor magistrale de apă, turnarea unor fundaţii şi a coloanelor din beton care fac parte din structura de susţinere a pasajului, însă lucrările nu mai pot avansa din cauza liniilor electrice aflate pe şantier.

Termenul contractual de finalizare a lucrării a fost, iniţial, finele anului 2019, iar ulterior a fost amânat pentru 14 februarie 2020. Conducerea DRDP Timişoara a anunţat încă din luna iulie că şi acest termen va fi prelungit cu cel puţin şase luni, din cauza problemelor apărute.

Sursa: agerpres.ro

Facebook Comments