Cea de a doua jumătate a lunii martie anunţă unul dintre cele mai dinamice evenimente ale anului muzical, Festivalul de muzică contemporană, pe care Filarmonica îl configurează acum în prima sa versiune. 19 -22 Martie este intervalul desemnat să acumuleze evenimente, în care creaţii catalogate drept moderne sau contemporane ocupă integral spaţiile de audiţie, agenda fiind repartizată deopotrivă ansamblului simfonic dar şi formulelor camerale, interpreţi ale căror competenţe vizează fie parţial, fie exclusiv zonele cele mai expansive ale artei sonore.
„Un nou festival de muzică contemporană la Arad? Validat stilistic de către Filarmonica de Stat! Un nou fantastic privilegiu pentru a ne apropia, fără timiditate, de muzica nouă, o muzică contemporană ce încununează realizarea artistică a formalismului estetic!” – dr. Alin Văcean, managerul Filarmonicii de Stat Arad.
Cele patru zile dedicate muzicii timpului nostru debutează prin concertul simfonic de joi. La ora 19.00, în seara de 19 martie, publicul se reîntâlneşte cu dirijorul Roberto Salvalaio şi grupajul simfonic propus de maestrul italian, care cuprinde Verklärte Nacht, cea mai celebră dintre lucrările timpurii create de iniţiatorul celei de a doua şcoli vieneze, Arnold Scönberg, două partituri de mijloc de secol XX – Concertul pentru trompetă de Alexander Arutiunian(solist Sergiu Cârstea) şi Concertul românesc de Gyorgy Ligeti, scris în tradiţia Rapsodiilor lui George Enescu şi a Dansurilor populare româneşti de Bela Bartok şi un autograf Cornel Ţăranu, Siciliana blues, o partitură din 1998, în care rolul principal îi revine pianului (solist Sorin Dogariu).
Cluj – à la carte este titlul serii de vineri, 20 Martie, aceeaşi oră 19.00 marcând începutul întâlnirii cu muzica şi muzicienii oraşului transilvan.
O primă parte cu soprana Daniela Păcurar, trombonistul Mircea Neamţ Gilovan şi duo-ul pianistic Consens XX (Mihaela Gavriş şi Vera Negreanu) reuneşte creaţii ale generaţiilor tinere şi mature de compozitori ai Clujului, într-un program prezentat de prof. univ. dr. Adrian Pop.
Seara continuă cu un spectacol de poezii – cântece – Cinci tablouri cu umbre(le), un experiment componistic novator, marca Constantin Rîpă, texte de poeţi clujeni subliniate prin mişcarea şi gestica protagoniştilor – Fülop Timea, Laura Essig, Ion Stancu, Andrei Cheteleș, Sergiu Coltan, acompaniaţi la pian de Cornelia Cuteanu şi Lucian Dușa. Regia artistică şi plastica scenică poartă semnătura Inei Hudea.
Ziua de 21 Martie le este integral dedicată ansamblurilor şi instrumentelor de percuţie
Atelierul de la ora 12.00, susţinut de Mario Florescu şi Doru Roman dar şi concertul maraton de la ora 19.00, al ansamblurilor Pro Musica Nova şi Percutissimo invită la o fantastică aventură sonoră, ce lasă în urmă prejudecăţi clasicizante.
Dimineaţa de 22 Martie creează deopotrivă spaţiu lucrărilor ştiinţifice, prezentate cu ocazia simpozionului dedicat tendinţelor şi orientărilor stilistice în creaţia contemporană (ora 10.00) dar şi recitalului de la ora 11.30, al pianiştilor Adriana şi Sorin Dogariu, în care se încearcă o radiografiere a fenomenului componistic din zona de vest a ţării. Sunt puse în lumină creaţii ale unor compozitori din Lugoj – Friedrich Karl Wanek, György Kurtág, Timişoara – Horia Şurianu, Remus Georgescu, Gabriel Mălăncioiu şi Arad – Teodor Caciora, Alin Văcean, Gabriel Almaşi .
Aşa cum anunţă şi afişul finalului de festival, programul de duminică, de la ora 19.00 reprezintă o mixtură între cultura afro & indiană şi cea balcanică, protagoniştii serii fiind Prabhu Edouard Trio şi Lucian Nagy. În ambianţa creată de interpreţi, vor putea fi audiate compoziţii proprii, “etichetate” în sfera World Music, însă nu vor lipsi nici momentele de improvizaţie liberă…aşa numita „free”, din aventura sonoră a jazz-ului.