Festivalul Internaţional de Teatru Clasic, ediţia a 22-a, s-a încheiat duminică, 20 noiembrie, după nouă zile în care oraşul Arad a fost gazda spectaculosului fenomen teatral.
În puţine cuvinte, astfel poate fi surprinsă imaginea Festivalului:
Zece spectacole de teatru remarcabile, care au smuls aplauze minute în şir (Îmblânzirea scorpiei, regia Gelu Colceag, Teatrul de Comedie Bucureşti; Solo Goya, un spectacol de teatru nonverbal, regia Miklós Bács, Irina Wintze, Camelia Curuţiu-Zoicaş, Facultatea de Teatru şi Televiziune – Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca; Cafeneaua, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi; Svejk, regia Alexandru Dabija, Teatrul Odeon Bucureşti; Romeo şi Julieta, regia Tudor Lucanu, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca; Hamlet, un spectacol de Ada Lupu Hausvater, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara; Domnul Jurdan, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul „Regina Maria” Oradea; A douăsprezecea noapte, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis Bucureşti; Omul cel bun din Seciuan, regia Andrei Şerban, Teatrul Bulandra Bucureşti şi spectacolul invitat – Metoda Grönholm, regia Ádám Horgas, Teatrul Naţional Pécs, Ungaria).
Două concerte-eveniment marca Nicu Alifantis şi Cári Tibor, un workshop despre explorarea universului creaţiei actoriceşti susţinut de Miklós Bács, o expoziţie a afişului de teatru realizată de profesori şi studenţi ai Facultăţii de Design – Universitatea „Aurel Vlaicu” Arad şi invazia în stil Commedia dell’arte a studenţilor Facultăţii de Teatru şi Televiziune – Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca.
Au fost şi interpretări la pian ale unor partituri clasice, mini-concerte susţinute înaintea spectacolelor din Festival de către elevii Colegiului de Artă „Sabin Drăgoi”, precum şi un concert surpriză „Jazzy Evening” susţinut de muzicienii Corina Rediş şi Silviu Cîmpan.
Şi multe întâlniri frumoase.
Selecţia realizată de criticul de teatru Maria Zărnescu poate fi considerată un semnal împotriva îngrădirilor şi catalogărilor regizorale, împotriva tipologiilor de spectacol.
Festivalul Internaţional de Teatru Clasic de la Arad propune publicului o modalitate de percepţie firească: spectacolele de teatru – clasice sau contemporane, comode sau nu ca abordare şi subiect – sunt reflexia vremurilor în care trăim. Spectacolul de teatru – în feluritele sale chipuri – suntem noi !
FITCA s-a încheiat lăsând în urmă amintirea întâmplărilor frumoase şi a spectacolelor care ne-au bucurat simţurile!
Ne întâlnim anul viitor.