Estrella Ştefănescu, şefa Serviciului urmărire transporturi din CFR, a fost reţinută de procurorii anticorupţie, fiind acuzată de luare de mită pentru favorizarea unor firme la licitaţii.
Ştefănescu a fost audiată miercuri la DNA, într-un dosar în care oficiali din Ministerul Transporturilor şi din CFR sunt suspectaţi de luare de mită pentru favorizarea unor firme la licitaţii, printre care cele controlate de oamenii de afaceri braşoveni Iorgu Ganea şi Costel Comană, în special operatorul de transport feroviar Regiotrans.
Alături de ea au mai fost aduşi la DNA pentru audieri Fostul director CFR Braşov Costache Nicolau, Claudiu Dumitrescu, director al Direcţiei Feroviare din Ministerul Transporturilor, şi directorul Regiotrans, Florin Hădărean.
Într-un comunicat transmis miercuri dimineaţă, Direcţia Naţională Anticorupţie anunţa că procurorii fac cercetări într-o cauză penală care vizează suspiciuni privind săvârşirea unor infracţiuni de corupţie şi asimilate celor de corupţie, în domeniul transportului feroviar privat de călători şi subvenţiilor, infracţiuni comise în perioada 2008 – 2013.
Procurorii au făcut în acest dosar, miercuri, percheziţii în Bucureşti şi în judeţele Braşov şi Ilfov, la 19 adrese, inclusiv la Ministerul Transporturilor, Compania Naţională CFR, Regionala CFR din Braşov şi mai multe firme, printre care RC CF Trans SRL Braşov.
Potrivit unor documente ale anchetatorilor, obţinute de MEDIAFAX, din august 2010 şi până în prezent, funcţionari publici din Ministerul Transporturilor şi Companiei Naţionale CFR SA au săvârşit fapte de corupţie, favorizând operatorul privat Regiotrans, firmă controlată de Iorgu Ganea şi Costel Comană, care a încasat în 2011 subvenţii de 182,96 milioane de lei, reprezentând 81% din totalul veniturilor acestei firme pe anul respectiv.
Surse judiciare au declarat pentru MEDIAFAX că Estrella Ştefănescu ar fi favorizat firmele oamenilor de afaceri Iorgu Ganea şi Costel Comană în licitaţii, primind în schimb de la aceştia diverse bunuri şi servicii, printre care card de combustibil, cazări la pensiuni, telefoane mobile, dar şi bani pentru a merge la o nuntă.
Estrella Ştefănescu ar fi favorizat firmele celor doi oameni de afaceri pentru preluarea multor trasee de la CFR Călători, pentru care aceste firme încasau subvenţii. Pentru a-i favoriza, ea le-ar fi pus la dispoziţie celor doi oameni de afaceri informaţii despre societăţile concurente, astfel că ei ştiau exact ce oferte să facă pentru a câştiga licitaţiile. Cei doi au câşigat contractul de închiriere integrală a infrastructurii de pe raza Regionalei CFR Timişoara cu firma lor SC RC CF Trans SRL Braşov.
Pentru aceste favoruri, Ştefănescu ar fi primit de la cei doi oameni de afaceri card de combustibil pentru mii de kilometri, revizie la maşina sa Audi, anvelope, o bicicletă, cazare gratuită pentru ea şi fiica ei la pensiuni, telefoane mobile de ultimă generaţie, un laptop performant, dar şi bani ca să meargă la o nuntă în familie, spun anchetatorii În plus, copiii ei au fost angajaţi formal, pe perioada verii, controlori de bilete pe ruta Bucureşti – Constanţa pe care operează curse firma privată Regiotrans, au mai spus sursele citate.
Fostul director CFR Braşov Costache Nicolau şi Claudiu Dumitrescu, director al Direcţiei Feroviare din Ministerul Transporturilor, sunt suspectaţi de asemenea de procurorii DNA de favorizarea firmelor oamenilor de afaceri braşoveni Iorgu Ganea şi Costel Comană, în special a operatorului privat Regiotrans, se arată în documentele obţinute de MEDIAFAX.
Potrivit anchetatorilor, Claudiu Dumitrescu, director al Direcţiei Feroviare din Ministerul Transporturilor, este acuzat de luare de mită şi trafic de influenţă după ce în 2 ianuarie 2013 ar fi primit suma de 20.000 euro de la Iorgu Ganea (sumă provenind din încasarea dividendelor de către Ganea şi Comană de la firmele deţinute), în schimbul banilor promiţându-le sprijin celor doi oameni de afaceri pentru promovarea intereselor financiare ale firmelor acestora, cu predilecţie ale Regiotrans.
În acest sens, spun procurorii, Dumitrescu ar fi promis că va face toate diligenţele pentru ca, pe fondul restricţiilor bugetare, să nu fie redus prea mult cuantumul subvenţiei alocate de Ministerul Transporturilor pentru pachetul social de transport feroviar de călători aferent anului 2013, să se păstreze criteriul actual de acordare a subvenţiilor în cauză (indicator tren/km), care este unul păgubos pentru bugetul de stat, să blocheze intenţia ministrului de Finanţe de a introduce ca şi criteriu obligatoriu „numărul minim de călători transportaţi”, să le furnizeze celor doi oameni de faceri informaţii privilegiate din minister privind concurenţii şi să facă intervenţii pe lângă diferiţi funcţionari pentru urgentarea circuitului documentelor de resort şi obţinerea avizelor de legalitate aferente obiectului de activitate al Regiotrans.
În acest dosar, Costache Nicolau, fost director al CFR Infrastructură Regionala Braşov, este acuzat că, în perioada august – septembrie 2010, a cerut şi primit de la Vasile Fanea, administrator şi asociat unic la firma Vest Construct Braşov, bani în contul de card, pentru a favoriza firma privată în procedura de achiziţii publice a unor lucrări pe raza Regionalei Căi Ferate (RCF) Braşov. Anchetatorii mai spun că Nicolau s-ar fi implicat personal ca firma lui Fanea să fie eligibilă în obţinerea contractului de lucrări, deşi nu îndeplinea toate criteriile.
Totodată, arată anchetatorii, în 28 august 2010, Costache Nicolau a cerut şi a primit suma de 2.500 de euro de la administratorul firmei Profesional Sieben Burgen, cu titlu de „recompensă”, pentru faptul că a acordat firmei un contract preferenţial cu RCF Braşov, având ca obiect servicii de curăţenie în spaţiile deţinute, administrate şi utilizate de regionala feroviară.
Fostul director ar mai fi primit, în plic, o sumă de bani de la Traian Şerban, administrator şi asociat al scocietăţii Construct Invest Alba Iulia, care are ca obiect de activitate lucrări de întreţinere infrastructură feroviară, angajându-se să-i faciliteze acestuia atât prelungirea contractelor de lucrări încheiate în anul 2010 pentru înlăturarea vegetaţiei forestiere din proximitatea liniilor de pe raza RCF Cluj, cât şi atribuirea în 2011 a unor contracte similare pe infrastructura feroviară administrată de RCF Braşov. La o zi după primirea plicului cu bani, Costache ar fi început demersuri pentru achiziţionarea unui autoturism Audi, mai spun procurorii.
De asemenea, Costache Nicolau este suspectat şi că i-ar fi comunicat informaţii nedestinate publicităţii lui Sebastian Albert, administrator al firmei Seda Invest, pentru ca acesta din urmă să obţină un contract de achiziţii echipamente de lucru pe care CFR l-a scos la licitaţie. În acelaşi sens, Costache ar fi intervenit la Direcţia Comercială a CFR pentru a prelungi termenul limită, stabilit iniţial pentru 5 iulie 2010, perioadă în care societatea privată să facă rost de obiectele în cauză. Costache i-ar mai fi propus lui Sebastian Albert un contract suplimentar, având ca obiect „achiziţionarea de truse medicale de prim ajutor”.
Aceleaşi documente ale anchetatorilor arată că în 26 august 2010, Seda Invest a mai primit de la RCF Braşov, cu sprijinul lui Costache Nicolau, un contract de achiziţie a aproximativ 50.000 de topoare, licitat de CFR, urmând ca societatea să importe ulterior aceste bunuri.
Totodată, Costache Nicolau ar fi început demersuri pentru ca Ion Nodea, director la Regiotrans şi Railforce, împreună cu un angajat Regiotrans şi cu Mihai Câmpeanu, angajat la SPIACT Braşov, să înfiinţeze disimulat o societate comercială având ca obiect de activitate „lucrări de construcţii, montaj, reparaţii infrastructură feroviară”, spre care să dirijeze ulterior, în mod ilegal, contractele care ar fi urmat să fie scoase la licitaţie de RCF Braşov şi / sau Compania Naţională CFR. În acelaşi context, Costache le-ar fi promis acestora că, în perioada următoare, CFR va scoate la licitaţie un contract de achiziţie pentru 120 de bariere automate de cale ferată, pe care îl poate dirija preferenţial către o asociere formată din SPIACT Braşov – Regiotrans Braşov.
Sursa: mediafax.ro