Autoritatea de Supraveghere Financiară a modificat sistemul bonus /malus prin reducerea numărului de clase de bonus și echivalarea claselor ce beneficiau de bonusuri cuprinse între 35% și 50% (B9-B14) cu clasa B8, cea mai mare în noul sistem, la care bonusul maxim va fi de 32%.
Potrivit Profit.ro, modificările neinspirate sunt făcute la presiunile organizațiilor patronale din transporturi. Sistemul bonus/malus a fost modificat în așa fel încât cele două categorii să conțină un număr egal de clase. Această modificare, care pentru cine nu analizează atent sistemul poate părea în avantajul șoferilor, aduce, de fapt, dezavantaje importante, mai ales șoferilor care nu provoacă accidente, adică grosul asiguraților.
Este o nouă modificare impusă de transportatori care nemulțumește pe toată lumea, de la clienți, brokeri și service-uri la firme de asigurare și ASF.
Cel târziu din 19 mai 2017, sistemul bonus/malus aplicat șoferilor asigurați în România va trebui să fie modificat, arată Ordonanța de Urgență 54/2016 privind RCA și Norma ASF care o pune în aplicare.
Schimbările nu sunt deloc favorabile șoferilor, ci, dimpotrivă, îi privează pe aceștia de o reducere a prețului RCA și îi încarcă suplimentar în caz de daună.
Concret, clasele de bonus și malus vor fi egale – câte opt pentru fiecare categorie – față de 14 clase de bonus și 8 de malus cum sunt în prezent.
Primul efect direct al schimbării de legislație este că bonusul maxim (adică reducerea de preț) obținut de șoferii care nu comit accidente va fi de 34% aplicat la tariful de bază, față de 50% cât este în prezent. Practic, șoferii care conduc aceeași mașină, fără să aibă daune timp de patru ani, vor plăti pentru RCA cu 16% mai mult decât în prezent.
“Este o modificare fără nicio noimă, impusă de transportatori, care în loc să aducă beneficii consumatorilor aduce, dimpotrivă, dezavantaje. Culmea, sunt penalizați tocmai șoferii care nu au daune”, comentează, pentru Profit.ro, Cristian Muntean, președintele ASSAI, organizația reprezentantivă a service-urilor.
În România sunt peste 5 milioane de șoferi asigurați, dintre care doar 7% produc daune pe parcursul unui an. Restul beneficiază, în mod normal, de încadrarea la o categorie de bonus.
Și șoferii care comit daune sunt dezavantajați. O daună soldată cu vătămări corporale trimite șoferul considerat vinovat direct cu 6 categorii de malus mai jos, ceea ce echivalează cu plata unui nou RCA mai scump cu aproximativ 80%.
Nu în ultimul rând, spun specialiștii din piața asigurărilor și din ASF contactați de Profit.ro, apare și o problemă tehnică.
Practic, pentru polițele pe o lună nu va mai putea fi aplicat sistemul bonus/ malus, întrucât nu sunt suficiente clase.
“Sistemul era gândit cu mai multe clase de bonus, pentru că se luau în calcul și polițele pe șase luni. Scădeai cu un punct la fiecare șase luni. Acum, scazi cu 2 puncte la fiecare daună, într-un an. În acest context, pentru polițele pe o lună, de exemplu, nici nu mai poți să aplici bonus/malus, pentru că ai avea nevoie de 32 de clase”, explică un specialist din piață.
Ideea modificărilor a aparținut COTAR, una dintre organizațiile reprezentantive ale transportatorilor, și a fost promovată intens de către Vasile Ștefănescu, președintele organizației. Modificările aduc bani în plus asiguratorilor prin micșorarea bonusurilor plătite asiguraților.
Sunt șanse să fie modificat iar sistemul.
Totuși, această eroare ar putea fi corectată, ca multe altele din același act normativ, dacă Legea RCA, aprobată deja de Senat și aflată în traseu legislativ, va intra în vigoare concomitent cu eliminarea OUG privind RCA. “Cel mai probabil vom corecta și această eroare. Sunt multe alte aberații în OUG care trebuie eliminate. Se va face acest lucru prin Legea aflată la Parlament”, arată Cristian Muntean.
Guvernul a stabilit, prin Ordonanță de Urgență, că tariful RCA va fi plafonat pe o perioadă de șase luni. Un proiect de hotărâre de guvern, lansat în dezbatere publică, motivează decizia în baza Șegii concurenței, arătând că piața asigurărilor este într-o situație critică.
“Având în vedere împrejurările excepționale, precum disfuncționalitatea evidentă a pieței asigurărilor obligatorii auto din România , consecință a ieșirii recente din piața asigurărilor a unor operatori care vindeau ieftin , dar cu pierderi masive, precum și a situațiilor de dificultate financiară majoră ale unor societăți din piață, fapt ce a generat o evoluție ascendentă a primelor medii din piață. La aceasta se adaugă volatilitatea ridicată și dispersia extremă a tarifelor de primă RCA pe categorii de risc similare”, arată documentul citat.
Hotătârea de Guvern urmează a fost adoptată de Guvern. Asigurătorii sunt obligați să vândă, timp de șase luni, la tarife sub cele incluse în HG. În caz contrar sunt pasibili de amenzi de până la 50.000 de lei sau de sancțiuni care merg până la ridicarea licenței.
În acest moment, absolut toți actorii pieței de asigurări sunt împotriva majorității prevederilor OUG și HG, nu doar a plafonării tarifelor, măsură unică în Europa.
Sursa: profit.ro