Începând de vineri, inspectorii Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) desfăşoară acţiuni de control tematic privind respectarea de către operatorii economici a obligaţiei de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic.
Acţiunea de control a fost dispusă de Ministerul Finanţelor Publice (MFP), fiind determinată de faptul că cererea de case de marcat electronice a scăzut accentuat în perioada decembrie-februarie, vânzările diminuându-se. În luna februarie comparativ cu luna ianuarie, ritmul de atribuire a seriilor fiscale a scăzut cu aproximativ 30%, iar cel de instalare a aparatelor de marcat cu jurnal electronic a scăzut cu 11%.
„La nivelul majorităţii distribuitorilor autorizaţi şi a unităţilor acreditate pentru comercializare există stocuri de aparate de marcat noi şi nu mai sunt semnalate dificultăţi legate de lipsa capacităţii de instalare a unităţilor de service. Mai mult decât atât, solicitările de instalare şi punere în funcţiune a noilor aparate de marcat au scăzut chiar şi în cazul aparatelor achiziţionate deja, sau pentru care au fost achitate avansuri. Sunt semnalate numeroase situaţii în care aparatele sunt lăsate de utilizatori în custodie în depozitele distribuitorilor”, au subliniat, anterior, reprezentanţii ANAF.ICI Bucureşti a emis avize tehnice favorabile, iar MFP a emis autorizaţii de distribuţie pentru toate tipurile de aparate de marcat – 87 de modele existente pe piaţă, inclusiv pentru cele destinate activităţilor economice în care sunt utilizate modele dedicate, respectiv taximetrie, mari retaileri, schimb valutar, comerţ cu carburanţi, conform Fiscului.
„Termenele de intrare în legalitate pe care le vor stabili inspectorii ANAF, potrivit Legii prevenţiei, vor fi scurte având în vedere faptul că pe piaţă există toate modelele de aparate de marcat necesare utilizatorilor, iar în ceea ce priveşte capacitatea de eliberare a seriilor fiscale de către ANAF şi instalarea de către unităţile de service nu au mai fost semnalate dificultăţi sau întârzieri”, a mai atenţionat ANAF.
De asemenea, în termen de 10 zile de la expirarea termenului de intrare în legalitate se va relua controlul şi se vor aplica amenzile prevăzute de lege.
Recent, Doru Dudaş, director general în cadrul MFP, a estimat că este nevoie de dotarea cu aproape 750.000 de case de marcat electronice, iar întreaga dotare va fi finalizată până la mijlocul acestui an. Acesta a recunoscut că au existat sincope la institutul de acreditare a caselor de marcat, care nu mai făcea faţă şi nu mai avea oameni după care au apărut probleme, care încă persistă, în fiscalizarea aparatelor de marcat. Fiscalizarea o realizează unităţile de service acreditate, care nu aveau personal suficient pentru a asigure fiscalizarea şi instalarea propriu-zisă a tuturor acestor case de marcat.
La jumătatea lunii februarie existau 463.000 de aparate noi în piaţă, 352.000 de aparate fiscalizate prin atribuirea seriei fiscale unice pe aparat şi 273.000 de aparate instalate, în funcţiune. Directorul a estimat că la finele anului va fi finalizată instalarea celor 700.000 – 750.000 de case de marcat instalate, după care va fi discutată conectarea acesta la sistemul IT al ANAF, posibil în a doua parte a acestui an.
De altfel, Florin Jianu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), a susţinut, luni, că, în prezent, casele de marcat electronice sunt inutile, deoarece nu pot fi conectate la serverele Fiscului.
„Vrem să facem o adresă către ANAF în care îi vom întreba felul în care ei folosesc datele raportate de către întreprinzătorii care deja au case de marcat omologate şi felul în care aceste date sunt interpretate şi folosite de către ANAF, pentru că de prea multe ori noi transferăm responsabilitatea pe umerii întreprinzătorilor, îi punem pe ei să se conformeze, dar la ce folosesc aceste lucruri? Avem servele ANAF…? Am semnale din partea întreprinzătorilor, din partea firmelor de contabilitate că serverele ANAF pică – săptămâna trecută, firmele de contabilitate ţipau pe toate mediile că nu pot să-şi facă treaba, întreprinzătorii mici şi ei la fel. Aceste case de marcat, în acest moment, sunt complet inutile, dacă nu sunt legate la un server, datele nu sunt folosite în mod calitativ şi nu sunt folosite în sensul unei mai bune colectări, a eficientizării, în sensul elimina activităţilor la gri sau la negru. Încet – încet, întreprinzătorii se vor alinia, dar costurile pentru foarte multe firme mici şi mijlocii sunt prea mari – ele nu pot să se alinieze, în acest moment. Asta arată o lipsă de profesionalism în modul în care se fac legile”, a declarat Florin Jianu, luni, într-un eveniment de presă.
Sursa: mediafax.ro