Europa secolului al XIX-lea, între lirismul scandinav al muzicii lui Edvard Grieg și generozitatea și luminozitatea scriiturii lui Felix Mendelssohn Bartholdy, compozitorul german care a suprins în imaginile partiturilor sale meridianele culturale ale Europei, este portretizată în experiența simfonică a acestei săptămâni, un concert de abonament, ai cărui invitați sunt dirijorul Petronius Negrescu și pianistul italian Alessandro Marano.
Evenimentul din seara de 11 Aprilie 2019, de la ora 19.00, cuprinde două dintre titlurile de top ale muzicii clasice, Concertul în la minor pentru pian și orchestră de Edvard Grieg și Simfonia a IV-a în la major Italiana op.90 de Felix Mendelssohn Bartholdy.
Absolvent al clasei de Regie de Teatru Muzical al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, promoţia 1995, licenţiat în muzică în 1996, Petronius Negrescu a absolvit în cadrul aceleiaşi universităţi secţiile de Pedagogie Muzicală şi Jazz. Studiile de masterat, doctoratul şi specializarea în dirijat orchestră le-a realizat deopotrivă sub egida Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.
Petronius Negrescu a “debutat dirijoral”, ca o predestinare, de la cea mai fragedă vârstă, la clasa ilustrului profesor Valentin Gabrielescu, unde făcând parte din grupa specială de auz absolut, a câştigat cu consecvenţă concursul de solfegiu – dictat, ca premiu revenindu-i de fiecare dată bagheta şi dreptul de a dirija orchestra.
A început studiile de orchestră încă din gimnaziu, ca violoncelist la Liceul de artă “George Enescu” din Bucureşti, unde manifestând o adevărată pasiune pentru instrument, a susţinut concerte ca şef de partidă al ansamblului orchestral.
A urmat cursuri de orchestră la Händel Akademie – Karlsruhe (Germania) în 2000, 2001 şi 2003, atât la secţiunea instrumentală cât şi la cea de operă.
În anul 2008 a beneficiat de o bursă post – universitară în SUA, unde a fost asistent dirijor al Maestrului Larry Livingston şi a participat ca instrumentist, în Idellwild Festival Orchestra, alături de care a concertat în celebra Disney Hall.
A asistat de asemenea la repetiţiile orchestrelor Los Angeles Philharmonic, Pacific Symphony, Los Angeles Opera, U.S.C. Thornton Orchestra, iar la sfârşitul acestui stagiu i-a fost acordat un binemeritat Certificate of Highest Distinction.
Ca dirijor, Petronius Negrescu a susţinut concerte cu orchestrele Filarmonicilor din Iaşi, Cluj, Timişoara, Arad, Oradea, Bacău, Botoşani şi Ploieşti, cu orchestra Teatrului Muzical “Nicolae Leonard” din Galaţi, aceea a Teatrului de Operetă din Kiev şi Orchestra Naţională de Cameră a Moldovei – Chişinău.
Din anul 2000 se dedică în întregime artei dirijorale, parcurgând etape de studiu în particular, de masterat şi doctorat, avându-i ca profesori pe Petru Andriesei, Cristian Brâncuşi, Dumitru Goia. A studiat totodatăcu maeştrii Petru Oschanitzky, Sabin Păutza, Valentin Doni, Ilarion Ionescu Galaţi şi Larry Livingston.
Ca muzician de jazz a susţinut numeroase concerte şi a realizat înregistrări de radio şi televiziune. Este autorul unor albume, printre care unul integral solo, iar altele ca autor de muzică de teatru şi film.
După o îndelungată carieră didactică, în prezent este profesor al Universităţii de arte din Târgu Mureş, unde predă arta interpretării în teatrul liric, ansamblu coral şi dirijat.
Pe scena de concert i-a avut ca parteneri solişti pe Florin Croitoru, Gabriel Croitoru, Florin Ionescu Galaţi, Daniel Podlovschi, Anton Diaconu, Adam la Motte, Ion Bogdan Ştefănescu, Dorel Baicu, Alexandru Moroşanu, Filip Papa, Aron Petrus Boloni, Thomas Pandolfi, Horia Mihail, Daniel Goiţi etc.
Pianistul italian Alessandro Marano este unul dintre cei mai străluciți reprezentanți ai generației sale. Absolvent al Conservatorului de muzica Stanislao Giacomantonio din Cosenza, unde a studiat la clasa profesorului Giuseppe Maiorca, s-a perfecționat timp de opt ani la cursurile internaționale de pian organizate de Fundația Paul Hindemith, la Blonay (Elveția), unde a avut șansa să fie îndrumat de interpreți și pedagogi precum Edith Fischer și Paul Badura – Skoda. Și-a completat educația muzicală la clasele pianiștilor Bruno Canaino și Aldo Ciccolini.
Câștigător al unor concursuri naționale și internaționale de pian, Alessandro Marano desfășoară o carieră concertistică bogată, concretizată în recitaluri solo sau colaborări cu muzicieni renumiți, pe scene din Italia, Spania, Elveția, România, Germania, Grecia, Austria, Cehia, Ungaria, Bulgaria, Rusia, Marea Britanie.
Una dintre preocupările sale repertoriale vizează creația lui Franz Liszt, în mod particular lucrările mai puțin cunoscute ale compozitorului, titlurile asumate în programe de recital incluzând cele 12 Studii transcedentale, Harmonies poétiques et religieuses și integrala parafrazelor și transcripțiilor pe teme din opera de Verdi. În anul 2011, la aniversarea a 200 de ani de la nașterea lui Liszt, a susținut numeroase recitaluri tematice și a interpretat Fantezia pe teme populare maghiare pentru pian și orchestră, acompaniat de Filarmonica Mihail Jora din Bacău și dirijorul Petronius Negrescu.
Alessandro Marano a fost acompaniat de dirijori precum Ovidiu Bălan, Grigor Palikarov, Petronius Netrescu, Valentin Doni. A interpretat și înregistrat sub bagheta dirijorului Lodi Luka integrala concertelor pentru pian de Beethoven, în versiunea cu acompaniament de coarde de Vinzenz Lachner. Este directorul artistic al Festivalului internațional de pian de la Cosenza (Italia), președintele Asociației Culturale Amici del pianoforte Franz Liszt, profesor de pian la școala secundară Beato Francesco Maria Greco din Acri și profesor asistent la Conservatorul de muzică Stanislao Giacomantonio din Cosenza.