Echipa editorială a legendarei reviste franceze lunare Cahiers du cinema, înfiinţată în 1951 de Andre Bazin şi preluată recent de un colectiv de 20 de personalităţi din care fac parte şi opt producători de film, a demisionat în bloc, întrucât nu doreşte ca această publicaţie să devină „o revistă convivială” şi „şic”, aflată în mâinile unor „oameni de afaceri apropiaţi de puterea politică”, informează leparisien.fr.
Cei 15 redactori angajaţi ai acestei reviste emblematice, care a jucat un rol-cheie în apariţia Noului Val din cinematografia franceză, au optat pentru clauza de cesiune, o procedură de plecare dintr-o companie pe care jurnaliştii pot să o activeze în cazul schimbării proprietarului unei publicaţii.
Richard Schlagman, fostul patron al editurii Phaidon, care a cumpărat cotidianul Le Monde în 2009, a cedat Cahiers du cinema în urmă cu o lună unui colectiv de 20 de oameni de afaceri şi producători de film, printre care se află Xavier Niel, fondatorul companiei de internet şi telecomunicaţii Free, şi Alain Weill, patronul grupului media Altice France.
„Carta de independenţă, deja contrazisă”
„Noul acţionariat este compus mai ales din opt producători, fapt care ridică problema unui conflict de interese imediat pentru o revistă de critică cinematografică. Oricare ar fi articolele publicate despre filmele acestor producători, ele ar fi suspecte de complezenţă”, se afirmă în comunicatul redacţiei. Jurnaliştii acestei reviste lunare şi-au exprimat în mod public temerile legate de achiziţionarea publicaţiei, însă consideră că acestea nu au fost auzite de noua conducere.
„Carta de independenţă anunţată la început de acţionari a fost deja contrazisă prin anunţurile brutale din presă. Ne-a fost comunicat că revista trebuie să se recentreze pe cinematografia franceză”, au subliniat jurnaliştii demisionari, care au subliniat şi numirea în funcţia de director general a lui Julie Lethiphu, delegat general al SRF (Societe des Realisateurs de Films), fapt care se adaugă „temerilor legate de o influenţă venită din partea industriei cinematografice franceze”.
„O revistă de critică angajată”
„Cahiers du cinema a fost mereu o revistă critică angajată, care a adoptat poziţii clare” şi „s-ar denatura sensul publicaţiei dacă ea ar deveni o vitrină strălucitoare sau o platformă de promovare a cinema-ului francez de autor”, au avertizat membrii echipei editoriale.
Ei reproşează de asemenea prezenţa în rândul noului acţionariat „a unor oameni de afaceri apropiaţi de puterea politică”, în contextul în care această publicaţie lunară a avut poziţii critice faţă de guvernul francez. „În contextul în carte presa a fost cumpărată de marile companii de telecomunicaţii, iar patronii de la Meetic, Free şi BFM joacă acum rolul unor investitori providenţiali, noi refuzăm această concentrare în mâinile patronilor aceloraşi trusturi de presă care erau în trecut libere”, au adăugat criticii de film de la Cahiers du cinema.
Sursa: agerpres.ro