După mai bine de doi ani de amânare, începând din 12 noiembrie, medicii sunt obligaţi să iniţieze şi completeze dosarele electronice ale pacienţilor lor.
Pe un fond de blocaje continue ce afectează folosirea cardului de sănătate, autoritățile au lansat public, de la finele săptămânii trecute, ultima etapă a procesului de informatizare a sistemului, respectiv Dosarul de Sănătate Electronic (DES). Autoritățile promit însă că, spre deosebire de rețeaua cardurilor de sănătate, sistemul DES nu se va bloca. Sunt câteva chestiuni de bază care trebuie cunoscute de toți potențialii utilizatori ai acestui sistem.
Cine eliberează DES
Obligația deschiderii dosarului revine medicilor de familie și unităților sanitare. Potrivit prevederilor legale, furnizorii de servicii medicale sunt obligați să transmită date către DES. Dosarul de sănătate pentru un pacient se constituie la prima trimitere a unui document medical de către un medic în sistemul DES. Practic, la transmiterea unui prim document medical, se verifică dacă pentru CNP-ul acelui pacient există deja generat un dosar de sănătate. Dacă nu există, se vor interoga bazele de date SIUI (Sistemul Informatic Unic Integrat) și SIPE (Sistemul Informatic Prescripția Electronică) pentru CNP-ul respectiv, se vor extrage date istorice, iar datele din dosar vor fi consolidate pe baza acestor informații și a celor cuprinse în documentul medical transmis de medic.
Interogarea pentru date istorice se produce numai la crearea dosarului, urmând ca acesta să fie apoi alimentat cu date prin transmiterea de documente medicale.
Dosarul de sănătate se constituie și atunci când pacientul nu reclamă o problemă de sănătate ci dorește doar eliberarea unei așa-zise matrici de securitate (un formular tipărit destinat accesului în sistem) de la medic iar medicul o generează, o imprimă și o înmânează pacientului.
Din data de 12 noiembrie, toţi furnizorii de servicii medicale – medici, laboratoare, spitale publice şi private, furnizori de îngrijiri la domiciliu şi aşa mai departe, inclusiv cei care nu au contracte cu Casa de Asigurări de Sănătate – sunt obligaţi prin lege să folosească sistemul dosarului electronic de sănătate.
Cum vă puteți conecta la portalul DES
Orice pacient se poate conecta la Portalul DES de la orice calculator cu conexiune la internet, accesând adresa www.des-cnas.ro, selectând butonul ”Accesați DES” și urmând instrucțiunile pentru pacienți afișate pe pagină.
Există două posibilități de autentificare. Prima este aceea cu un card de sănătate. Această modalitate de autentificare este accesibilă pacienților care au în posesie cardul de sănătate și au acces la un cititor de carduri. Pacientul va selecta opțiunea ”Autentificare cu card de sănătate”, va introduce cardul de sănătate în cititor, iar apoi codul PIN aferent cardului.
A doua variantă presupune conectarea cu ajutorul CNP sau CID (Cod Identificare Asigurați) și matrice de securitate.Această modalitate alternativă de autentificare se poate folosi doar după constituirea dosarului de sănătate de către un medic și înmânarea matricei de securitate către pacient.
Se va introduce în portalul DES CNP-ul sau codul CID și se va acționa butonul. În pagina nou deschisă, se va introduce codul de 3 caractere de pe poziția cerută de portal din matricea de securitate, precum și parola personală aleasă la momentul înregistrării contului. La prima autentificare în portal a unui pacient, acesta va fi îndrumat să își definească o parolă.
Matricea de securitate poate fi obținută de la orice medic. În timpul consultației se poate solicita medicului generarea și tipărirea unei matrici de securitate. Pacientul îi va prezenta medicului un document de identitate, iar după tipărirea matricei va semna de primire. De asemenea, ulterior primei autentificări în portal, pacientul poate să își genereze singur o matrice, în cazul în care dorește sau a pierdut-o pe cea primită de la medic, prin accesarea butonului ”Nu pot accesa contul meu” , iar aplicația va deschide pagina de recuperare parolă sau matrice, în care se va alege fișa Regenerare matrice, unde se vor urma instrucțiunile afișate. Matricea este un tabel cu opt coloane, opt linii. In fiecare căsuță se găsește câte un cod format din trei cifre și/sau litere care trebuie comunicat medicului. După epuizarea tuturor celor 64 de coduri, se emite o nouă matrice.
În cazul vizitelor repetate la același medic, DES va cere mereu poziții diferite din matricea de securitate pentru confirmarea prezenței pacientului. Pozițiile introduse o dată se consideră a fi consumate. După consumarea tuturor celor 64 de poziții va fi necesară regenerarea matricei de securitate pentru acel pacient.
Ce conține DES
Dosarul electronic de sănătate conţine într-o formă standardizată şi securizată toate informaţiile relevante despre starea de sănătate a pacientului: de la alergii şi intoleranţe, proteze şi alte dispozitive medicale interne, transplanturi, istoricul de boli/diagnostice, boli transmisibile, intervenţii şi proceduri suferite de-a lungul timpului, rezultatele analizelor făcute de pacient de-a lungul timpului, imunizări, dacă are boli ereditare în familie, care au fost cauzele decesului membrilor familiei sale (părinţi şi fraţi), care sunt bolile de care suferă (au suferit) membrii familiei sale (părinţi şi fraţi) şi aşa mai departe.
Toţi românii trebuie să aibă DES, fie că sunt sau nu asiguraţi, minori sau adulţi.
După ce medicul de familie îi va constitui dosarul electronic de sănătate, pacientul se va putea autentifica în sistemul dosarului cu CNP-ul pentru a avea acces online la propriul dosar, ca să vadă, în timp real, orice modificare şi accesare făcute în dosarul său de sănătate, şi implicit, toate serviciile medicale pe care le-a primit.
Concret, după ce i se va constitui dosarul electronic de sănătate, pacientul va acces direct şi transparent la toate serviciile de care a beneficiat la medicul de familie, în spitale publice şi private, în laboratoare şi la orice alt furnizor de servicii medicale. De exemplu, pacientul va vedea, în timp real, în portalul dosarului electronic ce tratament i-a fost administrat în timpul unui episod de spitalizare, la ce investigaţii şi intervenţii a fost supus. Practic, toate deciziile medicale care îl vizează sunt înregistrate în dosarul său electronic de sănătate – cu oră, dată şi parafa medicului. Pacientul are acces oricând la toate aceste informaţii, în mod nemijlocit şi transparent.
Dosarul de sănătate este organizat pe cinci secţiuni
Acestea sunt:
● Sumar pentru situaţii de urgenţă; Această secţiune conţine date medicale vitale despre pacient, esenţiale medicilor în situaţii de urgenţă. Medicii pot avea acces liber doar la secţiunea „Sumarul de Urgenţă” unde pot accesa informaţii care îi ajută în cazul unei urgenţe medicale, astfel încât să poată avea o privire de ansamblu asupra stării dumneavoastră de sănătate. În această secţiune sunt cuprinse informaţii despre: alergii şi intoleranţe, proteze şi alte dispozitive medicale interne, transplanturi; proceduri medicale relevante pentru urgenţă, existenţa unei fistule arterio-venoase; boli cronice; boli hematologice relevante pentru urgenţe medicale; boli transmisibile relevante pentru urgenţe medicale; tratamente curente; internări recente.
În cazul unei urgenţe medicale, medicul curant poate lua cele mai bune decizii în timpul cel mai scurt, datorită accesului la informaţiile enumerate mai sus. Toate informaţiile din această secţiune sunt colectate în deplină siguranţă iar accesarea lor este reglementată şi monitorizată foarte strict. Astfel că, orice accesare şi modificare apărută în secţiunea „sumarul de urgenţă” sunt însoţite de data, ora şi parafa doctorului care a accesat sumarul de urgenţă.
● Istoric medical. Această secţiune va conţine informaţii despre alergii şi intoleranţe diagnosticate; boli cronice diagnosticate; istoricul de boli/diagnostice (altele decât alergii şi boli cronice); intervenţii şi proceduri efectuate; servicii medicale primite; imunizări; tratament medicamentos acordat în cadrul unor studii clinice.
Accesarea informaţiilor din secţiunea ”istoric medical” permite medicului curant să ia cele mai bune decizii în privinţa sănătăţii și să pune diagnosticul corect mai rapid. Această secţiune va fi permanent actualizată cu toate date medicale şi în deplină siguranță. Urmând procedurile de autentificare, puteţi consulta oricând dosarul medical personal sau al propriei familii, de la orice dispozitiv conectat la Internet pentru a avea acces la informaţiile din această secţiune.
● Secţiunea antecedente declarate de pacient. Această secţiune conţine informaţii referitoare la dieta, odihna, efortul fizic depus zilnic de pacient, dar şi despre consumul de alcool, tutun, cafeină sau droguri. În această secţiune medicul va înregistra răspunsurile pacientului la următoarele întrebări: dacă are boli ereditare în familie, care au fost cauzele decesului membrilor familiei sale (părinţi şi fraţi), care sunt bolile de care suferă (au suferit) membrii familiei sale (părinţi şi fraţi).
În cazul femeilor, dosarul electronic va stoca informaţii despre evoluţia sarcinilor, a naşterilor avute, despre avorturi, prima menstruaţie, menopauză. Pentru copii, părinţii vor declara ce greutate au avut la naştere, ce scor Apgar au primit (nota sănătății la naștere – n.red.), cum au fost născuţi (naştere naturală sau prin cezariană).
● Secţiunea documente medicale. Această secţiune conţine următoarele tipuri de documente medicale electronice, preluate într-o formă standardizată: fişa de observaţie clinică generală pentru spitalizare continuă, fişa de observaţie clinică generală pentru spitalizare de zi – prezentare vizită, fişa de consultaţie medic spacialist, fişă de consultaţie medic de familie, trimiteri pentru investigaţii clinice, trimiteri pentru investigaţii paraclinice, recomandări pentru îngrijiri la domiciliu, recomandări pentru dispozitive medicale, reţete prescrise de medici, reţete eliberate de farmacii.
● Secţiunea date personale. În această secţiune sunt stocate informaţii privind: numele, prenumele, data naşterii, CID, sex, vârsta, grupa de sânge a pacientului.
Cine poate consulta dosarul pacientului
Dosarul unui pacient poate fi consultat în totalitate de către acel pacient și de către reprezentanții săi legali care pot fi introduși în sistem de un medic.
Sumarul și informațiile pentru urgență pot fi consultate de către orice medic autenticiat cu un certificat autorizat.
Dacă pacientul a configurat drepturile de accesare ale propriului dosar și a acordat drept de acces anumitor medici sau anumitor categorii de medici, aceștia îi vor putea accesa dosarul conform politicilor de securitate selectate de pacient.
De asemenea, în prezența pacientului orice medic îi poate accesa acestuia dosarul după confirmarea acordului pacientului (prin prezentarea cardului de sănătate sau a poziției solicitate din matricea de securitate a pacientului).
În cele mai multe cazuri este necesar ca pacientul să fie prezent pentru ca medicul să poată consulta întregul său dosar de sănătate. Când pacientul nu este prezent, un medic îi poate consulta în totalitate dosarul de sănătate dacă anterior acel pacient i-a acordat drept de acces pe baza parafei.
De asemenea, dacă pacientul a configurat drepturile de accesare ale propriului dosar și a acordat drept de acces anumitor categorii de medici, aceștia îi vor putea accesa dosarul conform politicilor de securitate selectate de pacient.
Politicile de securitate la care poate adera un pacient sunt următoarele:
-Accesarea dosarul electronic de sănătate de către medicul de familie fără a fi necesară prezenţa pacientului sau împuternicitului
-Accesarea dosarul electronic de sănătate de către medicul specialist care are în evidenţă bolnavul cronic fără a fi necesară prezenţa pacientului sau împuternicitului
-Accesarea trimiterilor emise pentru o specialitate de către medici specialişti având acea specialitate fără a fi necesară prezenţa pacientului sau împuternicitului
-Accesarea dosarul electronic de sănătate de către orice medic din spital in timpul internării fără a fi necesară prezenţa pacientului sau împuternicitului.
Sumarul și informațiile de urgență pot fi consultate de către orice medic cu un certificat autorizat, chiar și fără ca pacientul să fie prezent.
Prin legislație, medicii sunt obligați să păstreze confidențialitatea datelor medicale ale pacienților.
În prezența pacientului orice medic îi poate accesa acestuia întregul dosar după confirmarea acordului pacientului (prin prezentarea cardului de sănătate sau a poziției solicitate din matricea de securitate a pacientului). Sumarul și informațiile de urgență pot fi consultate de către orice medic cu un certificat autorizat, chiar și fără ca pacientul să fie prezent.
Pot fi trecute sub tăcere bolile?
Dar ce se întâmplă dacă pacientul are boli pe care nu dorește să le declare (inclusiv boli psihice)?
Informațiile medicale afișate în dosarul de sănătate al unui pacient nu pot fi modificate sau ascunse de către acesta, fiind preluate direct din documente medicale transmise în sistemul DES de către medici. Dar poate pacientul adăuga documente medicale la dosar? Pacientul nu poate adăuga nici un fel de documente medicale la dosar. Doar medicii pot transmite documente medicale, semnate cu un certificat digital calificat. Totodată pacinetul nu poate șterge documente medicale din dosar.
Doar medicii pot anula (nu șterge) documentele medicale introduse de ei, pe baza semnăturii cu un certificat autorizat.
De asemenea, doar medicii pot modifica documentele medicale introduse de ei, pe baza semnăturii cu un certificat autorizat. Un medic nu poate modifica sau anula documentele medicale la care nu a participat (ca autor sau ca semnatar al documentului inițial).
Sursa: digi24.ro