Despre firma de transport Pito Trans, care operează pe numeroase rute în municipiul și județul Arad, s-a vorbit de multe ori în presa locală și nu în termeni tocmai pozitivi. Ba din contră. Afacerile firmei, care au afectat activitatea Companiei de Transport Public, au atras atenția unor politicieni, care au acuzat că în spatele Pito Trans s-ar afla câțiva politicieni importanți din Arad, în special de la PDL (PNL mai nou). Numele lui Eusebiu Pistru a fost vehiculat în mai multe rânduri, deputatul fiind bănuit că ar fi dat primele două litere ale denumirii firmei, celelalte două aparținând fostului director al CTP, Radu Torsin. De aici, spuneau unii, denumirea PITO.
Nu știm dacă lucrurile stau așa, cert e că firma a luat un avânt în afaceri cel puțin bizar în ultimii 5-6 ani, existând acuze că anumiți politicieni ar fi ajutat firma Pito Trans, prin retragerea Companiei de Transport Public de la anumite licitații, pentru rute profitabile, pentru transportul angajaților în zona industrială și așa mai departe.
Preşedintele Organizaţiei Municipale PNL Arad din 2010, Florin Galiş, acuza faptul că Primăria Municipiului Arad falimentează deliberat Compania de Transport Public (CTP). „CTP este dusă la faliment cu marele aport al acţionarului majoritar, care este Primăria Arad. Avem informaţii că toată afacerea se transformă într-una de tip clientelar, politic”, a declarat Galiş. Acesta s-a referit la faptul că licitaţiile pentru cele mai bune trasee de transport în comun din judeţ, de regulă acolo unde sunt primari ai PDL, dar şi traseele din municipiu, în special cele spre zonele industriale, ori traseele din localităţile limitrofe Aradului spre zonele industriale, au fost câştigate de firma Pito Trans. De exemplu, la licitaţia care a avut loc pentru atribuirea traseeelor spre zona industrială a Aradului de la ieşirea spre Nădlac, Compania de Transport Public nici măcar nu ar fi participat, licitaţia fiind adjudecată fără probleme de Pito Trans. „Pito Trans este unul dintre marii cotizanţi ai PDL din campania electorală”, spunea Florin Galiş.
Nu știm dacă toate aceste lucruri sunt adevărate, cert e că cineva, inclusiv din Primăria Arad, ține în brațe această firmă, care deși operează bine merci în municipiul Arad, are datorii de aproape 600.000 de lei la bugetul local. Firma Pito Trans are datorii pe anul 2016 (impozitele și taxele locale trebuiau plătite până la 30.09, dată de la care curg penalitățile) de 581.942,12 lei, după cum arată site-ul oficial al Direcției Fiscale.
Ce e strigător la cer e faptul că firma Pito Trans nu și-a achitat până la această oră tariful de licenţă de traseu pentru transport public local prin curse regulate speciale. Cu alte cuvinte, firma face curse în municipiu, dar n-a plătit banii pentru taxa necesară curselor respective. Mai mult, Pito Trans a primit amenzi de la Poliția Locală (10.500 lei) și Poliția Națională (13.000 lei), pe care, ce să vedeți, nu le-a plătit. Așa cum nu a plătit nici 164.959 de lei impozit pe clădiri, nici 6.764 de lei impozit pe teren, nici 370.315 de lei impozit și taxa auto.
Dar, în continuare, cursele se efectuează, banii vin, iar cineva, acolo sus, în Primăria Arad, în PNL Arad are grijă ca firma să nu fie stresată pentru banii datorați bugetului local. Poate nu e nevoie de bani la buget, deși sunt multe firme care sunt strânse cu ușa în aceste zile să plătească datorii mult, dar mult mai mici. Oare Pito Trans de ce nu trebuie să plătească ? Rămâne o întrebare la care așteptăm cu interes un răspuns.
Iată datoriile Pito Trans