60 de milioane de lei aruncate la gunoi.
Dale scoase din şosea; buruieni „înflorite“ pe trotuare; valuri şi gropi, atât pe trotuar cât mai ales pe şosele; gunoi aruncat peste tot; străzi neîngrijite; spini răsăriţi pur şi simplu pe trotuar; vitrină cu cioburi de sticlă, extrem de periculoasă pentru siguranţa trecătorilor, abandonată pe trotuar şi neridicată de săptămâni întregi; iluminare stradală defectuoasă etc etc.
În ce hal a ajuns unul dintre cele mai costisitoare şi megalomane proiecte ale administraţiei PNL. Lucrările au început în urmă cu zece ani şi au durat aproximativ trei ani de zile, timp în care arădenii au avut răbdare pentru că ştiau că vor avea parte de un centru vechi complet reabilitat, cu străzi moderne, practicabile şi că mizeria în care au trăit până atunci va deveni istorie. Visul frumos s-a încheiat însă extrem de rapid şi după doar şase ani, zona arată aproape cum a fost înainte, iar istoria se întoarce.
Dalele sar în urma autovehicolelor, şoselele au gropi în care dacă intri cu maşina nu mai ai nici o şansă să poţi ieşi, străzile nu sunt întreţinute, ceea ce te duce cu gândul la întrebarea dacă nu cumva lucrările au fost făcute de mântuială? Proiectul, care a prins contur în 2010, a cuprins trei obiective mari – reabilitarea muzeului Preparandiei, reabilitarea infrastructurii rutiere pe 12 străzi (refacerea reţelelor edilitare – apă şi canalizare, refacerea trotuarelor, a carosabilului şi a spaţiilor verzi) şi reabilitarea podului Traian. Un număr record de 150 de muncitori au lucrat la întregul proiect de reabilitare a centrului vechi istoric al Aradului.
Pentru prima dată în istoria lucrărilor de infrastructură a Aradului, garanţia oferită de executant şi cuprinsă în proiect a fost de zece ani. Iată însă că realitatea este cu totul alta, iar după doar şapte ani străzile au nevoie de o reabilitare de amploare, şoselele fiind impracticabile, în plin centrul istoric al Aradului. Arădenii s-au putut bucura foarte puţin de investiţia de 58.782.037 lei care a constituit întregul proiect al „Reabilitării Centrului Istoric Vechi al Municipiului Arad”.
Proiectul a cuprins restaurarea clădirii Preparandiei, pentru realizarea muzeului tematic al Preparandiei române, reabilitarea sistemului rutier din zonă adiacentă şi a utilităţilor conexe: reţele canalizare, alimentare cu apă, iluminat public şi reabilitarea Podului Traian, monument istoric. Investiţia a fost finanţată în proporţie de 85% din fonduri europene nerambursabile.
Un muzeu mort
Valoarea lucrărilor pentru clădirea Preparandiei a atins suma de 880.000 lei, însă proiectul nu a fost dus până la capăt, muzeul fiind mai mult cu uşile închise. Prea puţine proiecte şi acelea lipsite de anvergură, au făcut ca muzeul Preparandiei să fie mai mult închis decât deschis. Străzile cuprinse în proiectul „Reabilitarea Centrului Istoric Vechi al municipiului Arad”, Preparandiei, Mucius Sceavola, Malul Mureşului, Patria, Cuza Vodă, Florilor, Heim Domokos, Dornei, Paul Chinezul şi Cozia au beneficiat de importante lucrări edilitare: canalizări pluviale, menajere şi alimentare cu apă potabilă, modernizarea şi reabilitarea carosabilului, trotuarelor, inclusiv amenajare de spaţii verzi. Străzile Preparandiei, Dornei şi Mucius Scaevola s-au şi pavat.
Valoarea lucrărilor de reabilitare a străzilor cuprinse în proiectul Centrul istoric vechi a fost în valoare de 14 milioane lei. Nu întâmplător, firma care a luat bani pentru această mega-lucrare este aceeaşi care își bate joc de toate investițiile guvernamentale, inclusiv de stadionul UTA şi care este ţinută în braţe atât de Bibarţ, cât şi de mentorul său, Ghiţă Falcă.
Aşa înţelege actuala adminstraţie să „clădească“, „din bun simţ“ Aradul.