Sindicaliștii din domeniul feroviar au organizat un miting de protest la final de mai, iar pe 26 iunie vor organiza încă unul, începând cu ora 10, lângă Ministerul Transporturilor. Nemulțumirile țin, printre altele, de modul cum va fi aplicat de la 1 iulie Statutul personalului feroviar și de majorările salariale considerate insuficiente, scrie Club Feroviar.
Nu sunt bani nici pentru piese de schimb
Într-un comunicat de presă remis vineri dimineață, Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, condusă de Rodrigo Maxim, protestează față de lipsa la jumătatea anului 2023 a bugetelor de venituri şi cheltuieli la CFR Călători şi CFR SA. O altă nemulțumire este legată de reţinerea a 10% din bugetele de compensaţie/subvenție şi de faptul că CFR Călători în anul 2023 funcţionează pe un buget mai mic decât în anul 2022
FSTFR critică alocarea de fonduri insuficiente pentru achiziţia pieselor noi de schimb, pentru înlocuirea pieselor defecte sau lipsă de la locomotivele şi vagoanele CFR Călători, continuarea degradării condiţiilor de călătorie din cauza lipsei fondurilor de reparaţii material rulant şi a fondului de investiții, de alocarea fondurilor insuficiente pentru angajări pe posturi vacante la funcţiile de execuţie şi efectuarea de multe ore suplimentare.
Sindicaliștii sunt revoltați de menţinerea mecanicilor de locomotivă I la clase de salarizare inferioare clasei maxime, deşi a avut loc parţial schimbul de generaţii şi au plecat la pensie mecanicii de locomotivă I cu clasă maximă de salarizare.
O lege cu probleme
Ceferiştii sunt revoltaţi și de tergiversarea aplicării Legii nr. 195/2020 privind Statutul personalului feroviar pentru angajaţii CFR Călători. „Chiar dacă s-ar pune în aplicare varianta discutată. dar nenegociată, de aplicare a Legii nr. 195/2020 privind Statutul personalului feroviar de la 01 iulie 2023 în această variantă are loc menţinerea salarizării mecanicilor de locomotivă, revizorilor de locomotivă, şefilor de tură tracţiune şi mecanicilor instructori la aceeaşi salarizare ca în prezent”, se arată în comunicat.
Din toate aceste motive, sindicaliștii reprezentați de Rodrigo Maxim ies luni în stradă la un miting de protest între orele 10,00-12,45 lângă parcul din faţa Ministerului Transporturilor şi intrarea în parcarea din fața ministerului.
De asemenea, federația sindicală menționată a distribuit în teritoriu tabele nominale prin semnarea cărora angajații vor aduce la cunostinţa conducătorul locului de muncă (șef depou, SELC/PL) că începând cu data de 1 iulie dacă prin aplicarea Legii 195/2020 rămân la aceeaşi salarizare cum este în prezent şi nu se asigură măcar salarizarea mecanicilor de locomotivă-automotor I, a șefilor de tură, a revizorilor de locomotivă de la SNTFC CFR Călători SA la acelaşi nivel cu colegii lor de la SNTFM CFR Marfă, aceştia nu mai sunt de acord cu prestarea de ore suplimentare. Semnatarii vor efectua doar norma lunară de muncă, invocând ca bază legală art. 121 din Codul Muncii și art. 42 punctul 8 din Contractul Colectiv de Muncă la nivel de unitate pe anii 2022-2023.
Și Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane, condusă de Grigore Mare, și-a exprimat nemulțumirea, după o întâlnire cu secretarul de stat însărcinat cu coordonarea domeniului feroviar, Ionuț Cristian Săvoiu și directorii generali ai CNCF CFR SA și SNTFC CFR Călători SA.
Și mai multe nemulțumiri, pe lângă multele deja existente
Astfel, începând cu data de 1 iulie 2023 la nivelul celor două companii vor fi implernentate dispozițiile art. 18 din Legea nr. 195/2020 referitoare la coeficienții minimi de ierarhizare, ceea ce va conduce la „aplatizarea” grilelor de salarizare mai multe categorii de angajați regăsindu-se cu salariile de bază la același nivel.
Începând cu luna decembrie 2023, în urma negocierilor colective la nivelul CFR Călători se va reveni la o grilă de salarizare cu realizarea ecartului între clasele de salarizare. Același lucru se va face și la CNCF CFR SA, însă această promisiune va putea fi asumată numai după realizarea rectificării bugetului de stat, care să asigure resursele necesare.
„Federația Naționala Feroviară Mișcare Comercial Vagoane nu împărtășește soluția avansată de conducerile celor două companii feroviare referitoare la egalizarea salariilor de bază ale angajaților, aspect care va genera multiplicarea nemulțumirilor deja existente, și solicită aplicarea coeficienților de ierarhizare cu menținerea ecartului între clasele de salarizare începând cu data de 01 iulie 2023”, a transmis Biroul Executiv al FNFMCV.