Avocatul Poporului a efectuat, la finalul lui 2015, o vizită inopinată la Centrul de Reținere și Arestare Preventivă (C.R.A.P.) Arad, conform planului anual de vizitare. În urma vizitei, Avocatul Poporului a emis o serie de Recomandări, conform unui comunicat al Avocatului Poporului, transmis marţi. Din comunicatul Avocatului Poporului se pot observa condiţiile inumane din centrele de reținere și arestare preventivă din I.P.J. Arad. Persoanele arestate nu beneficiază de condiţii minime: camerele nu sunt dotate cu grupuri sanitare, fiind nevoie ca cei arestaţi preventiv să apeleze la personalul de supraveghere, pentru a merge la toaletă; caloriferele din camere conţin 3-4 elemenţi, fiind insuficiente pentru a încălzi încăperea; nu există asistenţă medicală permanentă; în ultimii trei ani nu s-au făcut investiţii în arestul IPJ Arad; camerele nu au televizoare sau aer condiţionat.
Conducerea Centrului de Reținere și Arestare Preventivă Arad a formulat mai multe răspunsuri dintre care vom prezenta, în cele ce urmează, câteva.
„Astfel, la Recomandarea privind asigurarea posibilității de aerisire a spațiilor de reținere prin deschiderea ferestrelor din interior, dând posibilitatea persoanelor custodiate să efectueze aerisirea ori de câte ori au nevoie, s-a răspuns că în cadrul proiectului norvegian ‘Consolidarea capacității sistemului de arest preventiv de a respecta instrumentele relevante privind drepturile omului’ au fost efectuate deja unele investiții în centrele de reținere și arestare preventivă din I.P.J. Arad, pentru îmbunătățirea condițiilor de detenție, respectiv aparate de aer condiționat în fiecare cameră și geamuri cu tâmplărie PVC la toate camerele de deținere, iar din fondurile I.G.P.R. au fost efectuate lucrări de zugrăvire și vopsire în toate spațiile centrului, inclusiv lucrări în cele două grupuri sanitare. Toate geamurile au fost montate în exteriorul camerelor de deținere, către curtea interioară a inspectoratului, sistemul de deschidere/închidere a acestor geamuri urmând a fi acționat din exteriorul camerei de deținere, de către polițistul de pază și supraveghere, la solicitarea persoanelor private de libertate.
Recomandării cu privire la analizarea posibilității de dotare a camerelor cu aparate TV, s-a răspuns că, în perioada următoare, se va avea în vedere montarea unor aparate TV în două camere de deținere, iar pentru restul camerelor se va acționa în funcție de numărul persoanelor private de libertate încarcerate, cât și de fondurile existente ori eventualele donații/sponsorizări legale.
Solicitării referitoare la punerea în funcțiune a aparatelor de aer condiționat instalate, i s-a răspuns că aparatele de aer condiționat montate prin proiectul norvegian urmează a fi puse în funcțiune de către Serviciul Logistic din I.P.J. Arad, prin montarea instalației electrice (cabluri, prize și ștechere) în curtea interioară a inspectoratului.
În ceea ce privește Recomandarea referitoare la suplimentarea cu calorifere a camerelor de reținere care aveau calorifere cu 3-4 elemenți, s-a precizat că suplimentarea cu calorifere în camerele de deținere va fi avută în vedere de către comanda inspectoratului, în funcție de fondurile financiare ce urmează a fi alocate inspectoratului pe anul în curs.
Cu privire la Recomandarea ca în grupurile sanitare să fie asigurat iluminatul artificial corespunzător, s-a afirmat că măsura va fi avută în vedere de către comanda inspectoratului, în funcție de fondurile financiare ce urmează a fi alocate inspectoratului pe anul în curs.
Ca răspuns la Recomandarea privind identificarea soluțiilor în vederea amenajării de grupuri sanitare în camere, astfel încât persoanele private de libertate să nu apeleze la personalul de supraveghere, pentru satisfacerea necesităților fiziologice, conducerea C.R.A.P. Arad a susținut că, în actualul spațiu, nu pot fi amenajate grupuri sanitare în camerele de deținere.
Recomandării referitoare la identificarea posibilității de a asigura permanența asistenței medicale în cadrul C.R.A.P. Arad, i s-a răspuns că asigurarea permanenței asistenței medicale în cadrul centrului ar fi o normalitate, exact ca la penitenciar, dar situația tuturor centrelor de reținere și arestare preventivă din subordinea I.G.P.R. este asemănătoare, existând sincope atât la efectuarea vizitei medicale în momentul introducerii în arest ori imediat după, cât și în acordarea tratamentului prescris de medic persoanelor private de libertate. Dacă în schema de organizare și funcționare a fiecărui centru de reținere și arestare preventivă ar exista această funcție și ar fi ocupată, problema asistenței medicale ar fi rezolvată în mare parte.
Conducerea C.R.A.P. Arad a precizat, între altele, că la nivelul I.P.J. Arad a fost promovat și aprobat un obiectiv nou de investiții pentru realizarea spațiilor de cazare a persoanelor private de libertate, care să asigure toate condițiile, conform Recomandărilor Comitetului European pentru Prevenirea Torturii și a Pedepselor sau Tratamentelor Inumane sau Degradante, obiectiv avizat în CTE cu avizul 51/2011, nr. 2009INVIGPR-003 ‘Pavilion administrativ și spații de arest la sediul I.P.J. Arad’, cu valoare 22.475,41 mii lei. Obiectivul se află în derulare, începând cu trimestrul IV 2011, a fost achitată suma de 83.433,16 lei și se efectuează în continuare activități privind investiția. Astfel, menționăm că a fost trimisă solicitarea privind realizarea proiectului de execuție în fază de PT+DDE+CS, Grupului de Proiectare în Construcții din cadrul Direcției Generale Logistice din M.A.I., documentație care va sta la baza procedurilor de atribuire a lucrărilor de construcții în vederea realizării obiectivului.
În perioada 2013-2015 nu s-au realizat lucrări de investiții la I.P.J. Arad — obiectivul ‘Pavilion administrativ și arest la sediul I.P.J. Arad’, nefiind alocate fonduri în acest sens. Ultima lucrare de investiții la acest obiectiv s-a efectuat în anul 2012, când s-a realizat reglementarea pe medie tensiune cu spor de putere și grup electrogen. Pentru anul 2016 s-a solicitat includerea în programul de investiții pentru acest obiectiv cu suma de 562.000 lei — servicii de proiectare PT+DDE+CS, urmând să se desfășoare procedura de achiziție și recepționare a lucrărilor de proiectare. Realizarea lucrărilor de execuție a obiectivului se derulează pe o perioadă de 24 de luni, conform prevederilor din studiul de fezabilitate, urmând a se realiza în perioada 2017-2018, dacă proiectul va primi finanțare, punerea în funcțiune urmând a se realiza la finalul anului 2018, s-a mai precizat în răspunsul furnizat de către C.R.A.P. Arad“.