Pacienţii internaţi în spitalele de stat şi cărora medicii le cer să îşi achite din propriul buzunar medicamentele, analizele sau diversele servicii îşi pot recupera sumele cheltuite, conform unei legi foarte puţin promovate în unităţile medicale din ţară. Din cauza neinformării, mii de pacienţi au plătit pentru servicii, care ar trebui să fie gratuite şi în cel mai rău caz decontate. Reprezentanţii asociaţiilor de pacienţi dau deja ca exemplu negativ spitalele judeţene din Arad, Alexandria, Brăila, Bacău sau Vaslui, acolo unde managerii încearcă să evite rambursarea cheltuielilor tocmai din cauza bugetului mic de care dispun.
Legea 157/2008 a adăugat o completare la articolul 218 din Legea Reformei Sănătăţii (nr. 95/2006) asta după valul de presiune publică venit din partea pacienţilor, revoltaţi că deşi plătesc taxe la stat, tot sunt nevoiţi să vină cu bani de acasă atunci când vine vorba de internare într-un spital de stat. Astfel, în prezent, articolul 218, alineatul 2, litera d1 prevede că pacientul „să beneficieze de rambursarea tuturor cheltuielilor efectuate pe perioada spitalizării cu medicamentele, materialele sanitare şi investigaţiile paraclinice la care ar fi fost îndreptăţit fără contribuţie personală, în condiţiile impuse de contractul-cadru.”
Nevoie de multă răbdare
Cei mai mulţi pacienţi nu sunt informaţi atunci când vine vorba despre cheltuielile pe care le fac pentru a-şi achiziţiona medicamentele necesare sau analizele medicale. În condiţiile în care spitalele se confruntă cu o criză din punctul de vedere al bugetului alocat, managerii le recomandă medicilor să nu intre prea mult în detalii, astfel că singurii care îşi pot recupera banii sunt pacienţii informaţi. Conform legislaţiei, pacientul trebuie să facă o cerere către conducerea unităţii medicale în care a fost internat, iar în maxim 30 de zile, aceasta trebuie să îi vireze sumele cheltuite. În caz contrar, pacientul se poate adresa pe cale legală pentru a-şi recupera banii de la spital, iar în cele mai multe situaţii, are şi câştig. Specialiştii îi atenţionează însă că trebuie să fie atenţi atunci când se confruntă cu o astfel de situaţie. Aceştia trebuie să se asigure că în momentul în care cumpără medicamentul sau ajung să îşi facă analize pe bani lor, să primească o notificare din partea medicului sau managerului unităţii prin care unul dintre aceştia recunoaşte că nu îl poate ajuta din spital. Apoi, trebuie să păstreze factura de la serviciul respectiv.
Provincia, lider autoritar
Cele mai multe cazuri în care pacienţii se lovesc de un zid din partea conducerii spitalului, atunci când vine vorba despre recuperarea sumelor cheltuite, se întâlnesc în provincie. Conform lui Vasile Barbu, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Pacienţilor, la spitalele judeţene din Vâlcea, Alexandria, Brăila, Galaţi, Constanţa, Arad, Bacău şi Piatra Neamţ se întâlnesc nenumărate cazuri în care pacienţilor li se refuză acest drept.
Sursa: puterea.ro