Zilele în care orașele erau pline de mașini sunt pe cale de dispariție, iar țări precum Olanda și Danemarca demonstrează necesitatea unei mișcări care să acorde prioritate oamenilor, axată pe mersul pe jos, cu bicicleta și alte mijloace ecologice, scrie stirileprotv.ro.
Pe măsură ce diverse orașe fac efortul de a-și extinde infrastructura, bicicleta continuă să fie cea mai eficientă și mai fiabilă formă de mobilitate urbană.
În România, mersul pe bicicletă este mai degrabă un sport extrem, decât o variantă ecologică și sănătoasă de deplasare urbană.
Infrastructura necesară cicliștilor este slab dezvoltată, iar cele mai multe piste sunt înguste, fără separatoare și nu sunt interconectate.
Conform greencomunity.ro, zece dintre cele mai mari orașe din România nu reușesc să depășească împreună orașul Amsterdam în ce privește infrastructura dedicată bicicletelor.
Sursa citată a cerut primăriilor din marile orașe din țară informații privind infrastructura pentru mobilitatea cu bicicleta. Mai exact, a vrut să afle câți kilometri de piste de biciclete dispun marile orașe, ce planuri de dezvoltare există pentru viitor și cât de populară este bicicleta ca modalitate de deplasare în rândul oamenilor.
Orașe precum București, Iași, Cluj-Napoca, Timișoara, Constanța, Craiova, Brașov, Oradea, Arad și Sibiu au furnizat informații despre infrastructura velo.
Cele 10 orașe au împreună 571,1 kilometri de piste de biciclete. Acest lucru înseamnă cu 35% mai puțin față de Amsterdam, modelul absolut în privința infrastructurii pentru biciclete și bicicliști.
Orașele din Vest, Arad, Timișoara și Oradea, stau cel mai bine la capitolul infrastructură pentru biciclete. Au 282,5 kilometri de piste, adică aproape jumătate din totalul pe care îl au cele 10 orașe împreună.
”Avem cea mai lungă rețea urbană de piste de biciclete din țară, în lungime totală de 135 de kilometri, din care 18,35 kilometri de piste sunt pe malul râului Mureș și leagă orașul de zona de agrement Lunca Mureșului”, au spus reprezentanții Primăriei Arad sursei citate.
Aradul s-a autointitulat „oraș al bicicliștilor”. Pentru că are o structură compactă, acest oraș este ideal pentru deplasarea cu bicicleta.
Nu la mare distanță se află Timișoara, cu o rețea de piste de bicicletă de 88,7 kilometri. Se află pe locul doi în topul celor mai prietenoase orașe cu bicicliștii.
Timișoara a pus la dispoziția utilizatorilor 425 de biciclete în sistem de bike sharing, amplasate în 25 de locații.
Al treilea oraș din top este Sibiu. Rețea de piste de bicicletă din Sibiu are 84 de kilometri.
”Din luna aprilie a.c., Primăria Sibiu a lansat 44 de centre publice (Sibiu Bike City) pentru închirierea 550 de biciclete, având ca scop atragerea sibienilor spre acest mod de deplasare”, au spus reprezentanții administrației pentru greencomunity.ro.
Oradea ocupă locul patru în topul orașelor prietenoase cu bicicliștii, având o lungime totală a pistelor de bicicletă de 58.8 kilometri.
Între timp, Iașiul are 49,3 kilometri de piste de bicicletă și Cluj-Napoca 46,5 kilometri. În Cluj, bicicliștii au voie și pe cei 10 kilometri de bandă de autobuz.
Celelalte trei orașe, Brașov, București și Craiova au doar 35,8 kilometri, 32,5 kilometri și respectiv 30,5 kilometri de piste de bicicletă. Constanța are doar 10 kilometri de spațiu pe care bicicliștii pot merge în siguranță.
În București, s-a încercat să se construiască 122 de kilometri de piste de bicicletă. Pentru că s-au făcut pe trotuare, Poliția Rutieră le-a scos din uz, pentru că erau un pericol pentru pietoni. S-au pierdut astfel 11 milioane de euro.
Cât despre planurile de investiții în infrastructura necesară pentru deplasarea cu bicicleta, administrațiile locale din Craiova, Iași și Cluj-Napoca ocolesc subiectul, precizând, însă, că infrastructura velo este în continuă dezvoltare.
Pe de altă parte, București, Timișoara, Constanța, Brașov, Sibiu, Arad și Oradea au în lucru proiecte pentru a construi peste 200 de kilometri de piste de bicicletă.
”Implementarea unui sistem public pentru transport cu bicicleta în zona centrală a capitalei” este în proces de implementare.
În Constanța, Brașov, Sibiu și Oradea se vor dezvolta infrastructurile necesare traficului cu bicicleta și se vor realiza în viitor 20 de kilometri de piste în fiecare oraș.
Până atunci, bicicliștii se descurcă cum pot și în multe cazuri riscă să fie accidentați sau să accidenteze pietoni atunci când circulă în marile orașe. Față de Amsterdam, cele zece mari orașe din România sunt la mulți ani distanță, în ceea ce privește infrastructura pentru deplasarea pe bicicletă.
Aradul, lider printre cele mai prietenoase orașe pentru bicicliști, cel puțin pe hârtie
Facebook Comments