Amenzi mai mari pentru apelurile false la 112, începând de astăzi

by Andreea Radu
Începând de astăzi, apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgență 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numerele 113 ori 114 se sancționează cu amenzi mai mari, care pornesc de la 500 de lei și ajung la 1.000 de lei. De asemenea, alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție este sancționată cu amenzi de la 1.500 de lei la 5.000 de lei.
Guvernul Dăncilă a impus prin Ordonanță de Urgență, în luna august, obligația ca operatorii de telefonie mobilă să colecteze datele personale ale celor care cumpără cartele prepay. Cartelele preplătite nu se vor mai putea vinde decât cu buletinul de la 1 ianuarie 2020, iar cei care dețin deja astfel de cartele și nu vor să-și dea datele personale nu vor mai beneficia de servicii de la 1 septembrie 2020, se arată în Ordonanța de urgență care modifică sistemul 112 și care a fost publicată în Monitorul Oficial în 3 septembrie. Datele personale ale utilizatorilor de telefonie vor fi stocate 5 ani de STS, iar amenzile pentru alertarea falsă au crescut de 5 ori, până la 5.000 de lei.

Poliția Română reamintește că noile sancțiuni pentru apelarea falsă sau abuzivă a numărului 112 vor putea fi aplicate de astăzi, 3 octombrie.

Amenzi majorate semnificativ pentru alertarea falsă, astfel:
  • apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgență 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113 ori la numărul 114 se sancționează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei;
  • alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție, cu amendă de la 1.500 lei la 5.000 lei.
Apelarea abuzivă este definită astfel:
  • apelarea repetată, cu rea intenţie, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acţiunea agenţiilor specializate de intervenţie, sau apelarea numărului 112 pentru a aduce injurii operatorilor.
Mesajul abuziv este definit astfel:
  • transmiterea repetată de mesaje scurte (SMS) către numărul 113, cu rea intenție, de către o persoană care nu este înregistrată la administratorul SNUAU, sau transmiterea unui mesaj scurt (SMS) către numărul 113 pentru a aduce injurii operatorilor, precum și transmiterea repetată către numărul 114, cu rea intenție, a unor mesaje care nu respectă condițiile cu privire la transmisterea mesajelor cu informația de localizare.
Alertarea falsă este definită astfel:
  • utilizarea intenţionată a numărului 112 pentru determinarea alarmării sau intervenţiei agenţiilor specializate de intervenţie în mod nejustificat.
Agenţiile specializate de intervenţie sunt: structurile autorităţilor administraţiei publice, care au rolul de intervenţie imediată pentru soluţionarea urgenţelor în domeniul ambulanţei, Serviciilor Mobile de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (S.M.U.R.D.), poliţiei, jandarmeriei, serviciilor publice profesioniste şi voluntare pentru situaţii de urgenţă, inclusiv S.M.U.R.D., contra terorismului, precum şi alte structuri stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Numărul de urgență 112 este gratuit și poate fi apelat din orice rețea de telefonie fixă sau mobilă.
Exemple de situații de urgență:
  • accidente de aviație/la metrou/feroviare/cu victime
  • persoane blocate/navale/montane/în peșteri, canioane/determinate de factori de mediu, avarii sau accidente industriale, explozii, incendii, arsuri termice/electrice/chimice, cutremure, fenomene hidrologice/meteo periculoase, fulgerați/trăsniți, persoane căzute în locuri publice,
  • conflicte și agresiuni fizice, tâlhării, furturi, folosirea armamentului, persoane dispărute/găsite etc.
Nu reprezintă o urgență:
  • accidentele rutiere fără victime(tamponări), aflarea datei și a orei, aglomerarea traficului, încărcarea cartelelor de telefoane mobilă,
  • inundație în apartament sau subsolul blocului, pierderea sau găsirea de obiecte personale,
  • solicitarea de informații despre numărul de telefon, emitere cărții de identitate, pașaportului, cazierului, despre trafic sau programul instituțiilor publice etc.

Câți români au sunat abuziv la 112 de mai mult de două ori în primele opt luni din acest an și câte amenzi a dat Poliția

Peste 921.000 de apeluri la 112 au fost clasificate drept abuzive în primele opt luni din acest an, iar dintre acestea 658.920 de apeluri au fost iniţiate de către persoane care au mai apelat Serviciul de urgenţă 112 de cel puţin două ori în această perioadă, a precizat pentru HotNews.ro Serviciul de Telecomunicații Speciale. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor în urma alertării false a echipajelor de intervenţie se fac însă de către persoanele împuternicite din MAI.
Potrivit STS, în primele 8 luni ale anului 2019, dintr-un total de 3.678.525 apeluri non-urgente, au fost clasificate ca fiind abuzive 921.845 de apeluri. Din totalul de apeluri abuzive, 474.085 au fost iniţiate de pe cartele Prepay.
În cazul apelurilor abuzive, 658.920 de apeluri au fost iniţiate de către persoane care au mai apelat Serviciul de urgenţă 112 de cel puţin două ori în primele 8 luni ale anului 2019, iar 262.925 au fost iniţiate de către apelanţi distincţi, au precizat pentru HotNews.ro oficialii STS.
Poliția Română a aplicat peste 30.000 de amenzi pentru apeluri false sau abuzive la 112 până la 26 august 2019.
Sursa: hotnews.ro
Facebook Comments