Oradea va avea rețea de trenuri metropolitane. DrujBibi e ocupat cu mici și bere la stadion

by Andreea Radu

Florin Birta, primarul municipiului Oradea, Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, și Mircea Mălan, vicepreședintele administrației județene din Bihor, au prezentat un proiect pentru o nouă rețea de trenuri metropolitane, printr-o nouă alternativă de transport public, tram-train-uri. Proiectul are o valoare de 235 milioane euro.
De asemenea, Consiliul Local din Oradea a aprobat și studiile de fezabilitate, dar și indicatorii tehnico-economici aferenți tronsoanelor care revin primăriei. În total vor fi 6 tronsoane, din care 4 sunt alocați administrației locale din Oradea, relateaza media.pnl.ro Pe aceste tronsoane vor fi integrate o rețea de linii feroviare electrificate, pe acestea urmând să circule 13 tram-train-uri. „Acest proiect urmărește câteva obiective importante. Pe de o parte, să avem un sistem integrat de transport metropolitan și feroviar, sens în care se va face racordul în trei puncte între liniile de tramvai și cele de cale ferată. De asemenea, urmărim transferul călătorilor dinspre rutier înspre feroviar. În felul acesta, oamenii vor ajunge la locurile de muncă mai ușor, mai confortabil, mai puțin poluant și stând mai puțin în trafic. Un alt obiectiv este să avem un abonament unic în zona metropolitană. Trenurile vor avea o cadență de jumătate de oră la orele de vârf și de cel mult o oră în celelalte intervale orare”, a transmis Ilie Bolojan.
Mircea Mălan a precizat că proiectul este unic în România, având în vedere că nicăieri în țară nu se regăsesc aceste tipuri de trenuri. Liberalul a adăugat faptul că este un vehicul intermediar între tren și tramvai. Cele 13 tram-trenuri ar urma să aducă mobilitate pentru cei 30.000 de oameni care vin din zona metropolitană spre municipiul Oradea, transmit reprezentanții primăriei.
Proiectul se realizează pe baza unui parteneriat dintre Consiliul Județean Bihor, Primăria Oradea, Oradea Transport Local, Asociația Zona Metropolitană Oradea și Agenția de Dezvoltare Locală Oradea.
Consiliul Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea au realizat 8 studii de fezabilitate în cadrul acestui proiect, acestea reprezentând liniile noi de cale ferată, racordurile între liniile de tramvai și cele de tren, electrificarea și reabilitarea liniilor de cale ferată abandonate, cât și achiziția a celor 13 tram-train-uri.
„Noi am parcurs până acum două etape importante pentru realizarea acestui proiect. Prima etapă importantă a fost să terminăm aceste documentații, cu toate avizele obținute. A doua etapă importantă a fost încheierea parteneriatului cu CFR, pentru că altfel nu am fi fost eligibili. Următoarea etapă prevede integrarea acestui proiect și pregătirea aplicației de finanțare. Ne propunem ca, la începutul anului viitor, după depunerea proiectului și analizarea lui, să putem semna contractul de finanțare și să demarăm procedurile de licitație, atât pentru achiziția materialului rulant, cât și pentru realizarea acestei infrastructuri”, a adăugat Ilie Bolojan.
„Conectivitatea orașului Oradea și a județului Bihor este foarte importantă pentru ca municipiul nostru și județul să se dezvolte în continuare. Am început cu un parteneriat care privește conectivitatea aeriană și, după ce anul acesta Consiliul Județean va finaliza modernizarea aeroportului din Oradea, de anul viitor vom suplimenta cursele spre București și vom relua cursele internaționale, iar în acest sens, așa cum știți, am pornit procedura pentru selectarea unui operator.
Apoi, conectivitatea rutieră care este la fel de importantă, aici menționez centurile Beiuș și Aleșd pe care CJ le face, centurile din ZMO, parteneriatul pentru Inelul Metropolitan și pentru Inelul de Nord al municipiului Oradea. Merită menționată, de asemenea, legătura cu autostrada A3 și, bineînțeles, proiectul care se apropie de implementare, drumul expres Oradea – Arad”, a declarat Florin Birta.

Facebook Comments