Se schimbă criteriile de acordare a burselor de merit pentru elevi

by Florian Popa

Un proiect de act normativ pus în dezbatere publică prevede ca bursele de merit să nu mai fie acordate elevilor pornind de la un prag al mediilor, ci să fie obținute de primii 30% dintre elevii de la clasă, în funcție de note. Reprezentanții școlarilor sunt de acord cu proporția, însă reclamă alte neclarități.

Până la actuala lege a Educației, primeau burse de merit doar elevii care aveau media anuală peste 9,50, pragul fiind ridicat de la 8,50 de fostul ministru al Educației Sorin Câmpeanu.

Acum, acest prag ar urma să dispară, urmând ca de anul școlar viitor, aceste burse să fie obținute la gimnaziu și liceu de 30% dintre elevii de la clasă, în ordinea descrescătoare a mediilor. Singura condiție este aceea de a avea nota 10 la purtare în anul anterior. Prevederea este cuprinsă în proiectul metodologiei-cadru de acordare a burselor, scrie stiri.tvr.ro.

 

Nivelul minim al burselor școlare 2023/2024

Între 700 și 3.000 de lei pe lună, bursele de excelență pentru olimpici

700 de lei pe lună – mamele minore reintegrate în școală

450 de lei pe lună – bursă de merit

300 de lei pe lună – bursa socială

300 de lei pe lună – bursa tehnologică

 

Consiliul Elevilor: O schimbare binevenită

Reprezentanţii Consiliului Naţional al Elevilor afirmă că noua metodologie de acordare a burselor şcolare reprezintă „o schimbare binevenită”, ce aduce mai „multă echitate în sistem”.

În cursul săptămânii trecute a fost publicată în consultare publică metodologia-cadru de acordare a burselor şcolare.

„Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Coaliţia pentru Educaţie salută modificările aduse în criteriile de acordare a burselor şcolare, introducerea unor noi tipuri de bursă şi creşterea cuantumurilor acestora. (…) Până acum, bursa de merit era obţinută în urma atingerii unui prag minim al mediei. Această măsură era una discriminatorie, deoarece nu toţi elevii au aceleaşi oportunităţi în familie sau în comunitatea lor. (…) Acordarea procentuală a burselor de merit ar putea aduce beneficii în direcţia unei distribuţii mai echitabile a resurselor în sistemul public între elevii cu o situaţie socio-economică favorabilă şi cei proveniţi din medii nefavorabile. De asemenea, va diminua diferenţele în modul în care sunt alocate resursele şi sunt privite şcolile din mediul urban faţă de cele din mediul rural sau colegiile naţionale faţă de restul liceelor”, susţine CNE într-un comunicat remis presei.
Potrivit sursei citate, prin încurajarea şi recunoaşterea eforturilor şi a progreselor la nivel de clasă, modificarea adusă în noua reglementare contribuie la „creşterea motivaţiei” în rândul elevilor „care nu vor pot putea atinge niciodată” pragul minim de 9,50.
„Faptul că obţinerea bursei de merit este un obiectiv fezabil îi va încuraja şi pe elevii din medii vulnerabile să facă eforturi mai mari pentru a progresa şi a se afla printre primii din clasă, indiferent de sistemul de evaluare de la clasă sau de nivelul acesteia. Pe termen lung, o astfel de reglementare ar putea inclusiv să crească numărul de elevi din şcolile cu oportunităţi reduse care reuşesc să promoveze examenele naţionale, fiind constant motivaţi la nivelul clasei să fie printre cei mai buni. Având în vedere că, la momentul actual, nu se poate asigura o evaluare standardizată şi obiectivă a tuturor elevilor din România, este important ca performanţa elevilor să fie raportată numai la colegii lor de clasă”, afirmă aceeaşi sursă.
Conform aceluiaşi comunicat, reprezentanţii CNE apreciază modificările aduse prin noua metodologie de acordare a burselor şcolare „ca un pas în direcţia creării unui sistem mai echitabil. Cu toate acestea, considerăm că, deşi aceste măsuri pot contribui la reducerea segregării în sistemul educaţional, sunt necesare măsuri de intervenţie integrate în acest sens”.
CNE susţine că, în 2021-2022, aproximativ 35% din toţi elevii de gimnaziu şi liceu (aproximativ 1.280.000) au primit bursă non-socială: de merit (peste 8,50 – 369.946), de studiu (7,50-8.50 – 74.299) sau performanţă (651). În 2022-2023, aproximativ 34% din toţi elevii de clasele V-XII au primit bursă non-socială: de merit (peste 9,50 – 268.299) de studiu (7,50-9.50 – 95.612) sau performanţă (9.996).

Facebook Comments