Județul Arad are cea mai modernă infrastructură feroviară din România, a declarat președintele Consiliului Județean, Iustin Cionca. Aceasta este întregită de Gara CFR, dotată cu echipamente de ultimă generație; de traseul trenului de mare viteză Curtici-Arad-Simeria; de primul tunel feroviar construit în România în ultimii 30 de ani, respectiv de linia de mare viteză Arad-Timișoara-Caransebeș. CFR Infrastructură a publicat luni, 19 octombrie, anunțul de licitație privind modernizarea liniei feroviare Timișoara – Arad, valoarea estimată a contractelor fiind de 3,92 miliarde de lei (circa 815 milioane de euro). Licitația lansată luni de CFR SA este împărțită în două loturi: 1. Proiectare şi execuție lucrări aferent obiectivului de investiţii „Modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad, Lot 3 Timișoara Est – Ronaț Triaj Gr.D” – valoare estimată 1,44 miliarde de lei. 2. Proiectare şi execuție lucrări aferent obiectivului de investiţii „Modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad, Lot 4 Ronaț Triaj Gr. D – Arad” – valoare estimată 2,47 miliarde de lei.
Investițiile în infrastructura feroviară a județului Arad depășesc un miliard de euro, potrivit oficialilor Ministerului Transporturilor.
În ce privește gara arădeană, aceasta este nu numai cea mai frumoasă din România, ci și cea mai modernă, beneficiind de un sistem de control şi monitorizare a traficului unic în Europa (ETCS). Sistemul funcționează ca proiect pilot în România. Gara din Arad a fost modernizată în cadrul proiectului de reabilitare a liniei de cale ferată Curtici – Simeria, parte a coridorului feroviar paneuropean IV. Valoarea lucrărilor doar pe tronsonul Frontieră (Curtici) – Arad – Km 614, în lungime de 41 kilometri (din care face parte şi Gara Arad), este de 1,38 miliarde de lei. Din suma totală, investiţia în Gara Arad depăşeşte 334 milioane de lei. Din punct de vedere al complexităţii – număr de linii, număr de schimbătoare de cale, ramificaţii, instalaţii de semnalizare – staţia Arad este printre cele mai mari din Estul Europei, având în exploatare o lungime desfăşurată de aproximativ 35 kilometri de linie de cale ferată şi 146 de schimbătoare de cale.
Președintele Iustin Cionca a precizat că și stadiul lucrărilor la tunelul T3 Bata km 559+967 – 560+570 avansează foarte bine. Acesta este un obiectiv realizat de Ministerul Transporturilor în cadrul contractului “Reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici -Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan- European, pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, Tronsonul 2 și Tronsonul 3”, Subtronson 2b : Cap Y Barzava – Cap Y Ilteu. Astfel, în județul Arad se construiește primul tunel feroviar de după Revoluție. Aproximativ jumătate din reabilitarea căii ferate de la Arad la Simeria este deja finalizată, iar între Curtici și Arad s-au făcut deja teste cu trenuri care circulă cu viteze de 160 de km/h. Termenul de finalizare este stabilit pentru martie 2023. Coridorul IV Pan-European are aproximativ 850 de kilometri în România, din care jumătate sunt deja reabilitați, iar cealaltă jumătate, în cea mai mare parte, este în diverse stadii de reabilitare.
Al treilea plan al dezvoltării feroviare a județului Arad include modernizarea de cale ferată între Arad-Timișoara-Caransebeş.
Ministerul Transporturilor a publicat în data de 4 septembrie un proiect de act normativ pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de modernizare a tronsonului feroviar Arad-Timișaora-Caransebeș. Proiectul vizează dublarea liniei de cale ferată pe întreaga lungime, exceptând distanţa dintre Aradu Nou şi Arad, zonă unde se realizează o variantă nouă de traseu și anume linia dublă 218A și creșterea vitezei de circulaţie la 160 km/h, pentru trenurile de călători, respectiv 120 km/h, pentru trenurile de marfă. Lungimea traseului este de: 162 km Valoarea totală a investiţiei (inclusiv T.V.A.) este de: 8,78 miliarde de lei. Finanţarea obiectivului de investiţii de utilitate publică de interes național se realizează din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor și din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A, precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii, se mai arată în anunțul Ministerului Transporturilor.
Această modernizare va elimina și calea ferată din cartierul Micălaca, a precizat Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad!
Dezvoltarea fără precedent a sistemului feroviar din județul Arad a creat oportunitatea unor investiții majore, semnificative la nivelul Europei de Est. Este vorba despre realizarea terminalului intermodal de la Curtici și proiectul unui terminal intermodal nou, între Arad și Șag. Ambele sunt investiții private. Terminalul de la Curtici este unul dintre cele mai mari din această zonă a continentului și realizează tranzitul de produse între porturile Constanța și Rotterdam.
„Rezultatul politicilor liberale în domeniul modernizării infrastructurii de transporturi îl reprezintă dezvoltarea județului Arad, prin dezvoltarea afacerilor private. Creșterea mobilității este o altă consecință importantă. Asta înseamnă că forța de muncă se va putea deplasa mult mai ușor înspre zonele industriale din această regiune, că studenții vor avea posibilitatea să călătorească în condiții mai bune, și nu în ultimul rând că se deschide perspectiva unui turism care să profite de potențialul obiectivelor din vestul țării. Aradul este pe primul loc în țară la acest capitol, și nu întâmplător, ci pentru că județul a fost bine administrat și pentru că avem un program de dezvoltare pe care îl aplicăm pas cu pas”, a precizat președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca.