Europarlamentarii din grupul Renew Europe consideră că este necesar un sprijin rapid pe termen scurt pentru a asigura supraviețuirea turismului și transportului de persoane.
Pandemia Coronavirus a paralizat turismul și transportul în Uniunea Europeană, dar și-n întreaga lume. Călătoriile aeriene și cazările au fost afectate în mod special, acesta este de departe cel mai prost rezultat din seria istorică a turismului internațional începând cu 1950.
Se estimează că industria va pierde venituri în jur de 1 miliard de euro pe lună din cauza crizei în anul 2020. În această industrie sunt angajate 22,6 milioane de persoane, adică 11,2% din totalul locurilor de muncă din UE și a contribuit cu 9,5% la PIB-ul UE în 2019.
De asemenea Word Travel and Tourism Council prevede că în 2020, industria turismului și transportului ar putea pierde 6,4 milioane de locuri de muncă în UE.
✅ Obiectivul Comisiei Europene este de a stabili un cadru coordonat care să permită întregii Europe să beneficieze de un sezon turistic odihnitor și sigur.
✅ Pachetul propus de Renew Europe reunește ghiduri și recomandări pentru a ajuta statele membre:
- Restabilirea libertății de mișcare și ridicarea controalelor la frontiera internă:
🔹️ Aceasta propune o abordare flexibilă și în etape, care necesită o coordonare strânsă între statele membre și Comisie, cu obiectivul de a ridica treptat controalele la frontiere, pentru a asigura libertatea de circulație fără restricții în UE.
🔹️ Redeschiderea frontierelor noastre este una dintre măsurile cruciale pentru restabilirea transportului și turismului pentru acest sezon. Este extrem de important să se evite acordurile bilaterale între statele membre individuale (așa-numitele coridoare turistice), pentru a proteja integritatea pieței unice și libertatea de mișcare.
🔹️ Condițiile care trebuie respectate atunci când se evaluează dacă este momentul să ridicați treptat restricțiile de călătorie și controalele la frontierele interne:
▶️ criterii epidemiologice;
▶️ capacitatea sistemului de sănătate;
▶️ capacitatea de monitorizare adecvată.
În acest scop, vom solicita să se stabilească criterii de evaluare uniforme în întreaga Uniune pe aceste trei aspecte.
🔹️ Promovarea unei etichete care atestă și distinge teritoriile care prezintă oferte sigure pentru vizitatori trebuie încurajată, atât pentru că se dovedesc a se conforma condițiilor epidemiologice și socio-sanitare, cât și pentru valoarea adăugată pe care pachetele turistice o prezintă din perspectiva măsurilor de prevenire suplimentare.
- Reluarea treptată a serviciilor de transport și conectivitate:
Aceasta oferă îndrumări bazate pe un cadru de principii și o cutie de instrumente comună și va ajuta la reluarea serviciilor de transport în întreaga UE prin luarea de măsuri coordonate care nu sunt discriminatorii și proporționale.
În acest sens, subliniem importanța asigurării recunoașterii reciproce a măsurilor convenite la nivelul UE pentru reluarea călătoriilor UE și internaționale.
- Reluarea treptată a serviciilor turistice
✅ Comisia stabilește principii care să ghideze statele membre atunci când reiau activitățile turistice și elaborează protocoale COVID-19 pentru unitățile de ospitalitate, cu scopul de a reduce riscul de infecție atât pentru personalul oaspete, cât și pentru personalul gazdă.
✅ Pentru îmbunătățirea încrederii și securității călătorilor care vizitează statele noastre membre, vom solicita Comisiei să ia în considerare crearea unui sistem de certificare a siguranței UE pentru unitățile și operatorii de turism și de transport, în cooperare cu autoritățile publice ale statelor membre, părțile interesate din turism și organizațiile internaționale.
✅ Acest lucru ar contribui la crearea unor condiții de concurență echitabile între întreprinderi, răsplătind pe cei care respectă toate măsurile aplicabile.
Astfel, vom propune două principii pentru a pune în aplicare aceast sistem de certificare:
▶️ Primul, cu caracter obligatoriu, este să pornească un control reglementat la nivel european al cerințelor care trebuie să certifice neutralitatea epidemiologică a călătorilor în originea și destinația călătoriilor lor.
▶️ Al doilea, de natură voluntară, este implementarea sistematică a măsurilor de urmărire bazate pe inovație și tehnologie, respectând condițiile aprobate de Parlamentul European pentru a asigura respectarea legislației europene privind protecția datelor.
✅ Este posibil ca actuala criză să contribuie la o schimbare a nevoilor și dorințelor turiștilor, în măsura în care mulți călători (în special călătorii de vârstă mijlocie și vârstnici) pot avea mai multe șanse să caute un turism „sigur și curat” în viitor, în acest context este necesar un parteneriat public-privat eficient, pentru a ne asigura că aceste măsuri sunt dezvoltate în cooperare cu autoritățile, cu o definiție clară a tuturor drepturilor și obligațiilor.
- Vouchere – perspectiva afacerilor și a clienților:
Transporturile, în special industriile aeriene, și turismul, au fost sectoarele cele mai afectate. Operatorii din toate domeniile de transport s-au confruntat cu o scădere accentuată a activității lor, ceea ce a dus la dificultăți financiare severe.
Această situație a condus la cazuri de informații înșelătoare pentru clienți cu privire la drepturile acestora în caz de anulare, cărora li s-au oferit doar bonuri în loc de rambursare.
Soluţia ar fi crearea de vouchere mai atractive:
✅ Vouchere credit, care pot fi rambursate la o etapă anterioară dacă pasagerul sau călătorul solicită acest lucru;
▶️ să stabilească valoarea voucherului cel puțin 100% sau mai mult din prețul biletului și să le facă pe deplin flexibile în ceea ce privește destinația, numărul biletelor și identitatea pasagerului, interval de timp pentru a reprograma zborul și a garanta aceeași clasă de tarif, precum și pentru a oferi avantaje speciale deţinătorilor;
▶️ companiile de transport și turism care au acceptat noi rezervări după 1 mai 2020, nu ar trebui să întârzie rambursarea în caz de anulare bazată pe situația COVID-19;
▶️ încurajează transportatorii și organizatorii să extindă posibilitatea utilizării voucherului;
▶️ statele membre pot decide, în urma falimentului unui transportator sau organizator, să acopere cererile de rambursare a pasagerilor sau călătorilor, fără a folosi ajutor de stat, beneficiind direct pasagerul.