Pentru a veni în sprijinul cetățenilor români și având în vedere creșterea numărului de cereri depuse pentru eliberarea pașapoartelor simple în mai multe județe, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne și Direcției Generale de Pașapoarte s-a luat decizia de a prelungi programul de lucru cu publicul al Serviciilor Publice Comunitare pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor Simple cu două ore. Măsura va fi implimentată în municipiul București și în 31 de județe, inclusiv Aradul. Astfel, începând cu data de astăzi, 24 iunie 2019, până în data de 16.08.2019, programul cu publicul al Serviciului Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor Simple Arad din Galleria Mall, Calea Aurel Vlaicu 225-235, etaj II, va fi prelungit cu două ore, în intervalul orar 8.30-18.30. Măsura a fost adoptată astăzi prin Ordin al Prefectului Județului Arad, doamna Florentina Horgea.
Ministerul Afacerilor Interne informează că de la începutul verii au fost eliberate aproximativ 135.000 de pașapoarte la nivel național fără a fi înregistrată o depășire a termenului de 10 zile lucrătoare în care se eliberează documentul de călătorie pe tot parcursul anului la nivelul întregii țări. Deși deși normele legale în vigoare prevăd un termen de 15 zile lucrătoare pentru eliberarea pașapoartelor simple electronice, în practică acestea se eliberează în doar 10 zile lucrătoare. Perioada de emitere a documentului de călătorie românesc – 10 zile lucrătoare este una rezonabilă la nivel european, luând spre exemplu Franța unde acest document se eliberează în 2-4 săptămâni sau Germania cu o perioadă de așteptare de 4-6 săptămâni.
Tot pentru evitarea aglomerației la depunerea cererilor de eliberare a pașaportului, reamintim solicitanților că au posibilitatea de a se programa online, pe site-ul https://www.epasapoarte.ro/ sau din secțiunea „Pașapoarte” de pe siteul Instituției Prefectului – Județul Arad, ar.prefectura.mai.gov.ro, iar pentru a nu mai sta la coadă pentru a ridica pașaportul, a fost introdusă posibilitatea expedierii pașaportului simplu electronic prin poștă. De asemenea, cetățenii pot verifica stadiul cererii lor la adresa https://epasapoarte.ro/verifica/, existând posibilitatea ca acesta să fie eliberat mai devreme decât termenul comunicat la depunerea solicitării.
Ministerul Afacerilor Interne amintește că începând cu data de 1 ianuarie 2019, au fost puse în circulație noile modele de pașapoarte electronice cu elemente suplimentare de siguranță, fiind printre cele mai de greu de contrafăcut din lume, ceea ce presupune o perioadă specifică pentru implementarea tuturor elementelor de protecție, unele vizibile cu ochiul liber, altele doar în anumite spectre de lumină.
Elementele de securitate au la bază noile tehnologii în materie, cum ar fi desene stilizate, microtext, diferite tehnici de imprimare şi elemente optic variabile, dar şi unele realizate prin nanotehnologie. Sunt utilizate cerneluri speciale, hârtie de securitate cu filigran și fir metalic, fir de coasere în trei culori (roşu, galben şi albastru), una dintre culori fiind fluorescentă. În masa hârtiei este inserat un fir metalic fluorescent, care, în lumină UV, reacţionează în trei culori (roşu, galben-verzui şi albastru).