„Conectarea navelor, oamenilor și porturilor” este tema aleasă de către Organizația Maritimă Internațională (OMI) pentru a marca, la 28 septembrie 2017, Ziua mondială maritimă, potrivit www.imo.org.
Tema pentru 2017 a fost lansată de către secretarul general al Organizației Maritime Internaționale (OMI), Kitack Lim, în cadrul unei vizite în cel mai aglomerat terminal de containere Felixstowe din Marea Britanie, în luna ianuarie a acestui an.
„În calitate de agenție a ONU, Organizația Maritimă Internațională s-a angajat ferm să contribuie la atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. Transportul maritim și porturile pot juca un rol important în asigurarea condițiilor pentru creșterea gradului de ocupare a forței de muncă, pentru prosperitate și stabilitate, prin promovarea comerțului maritim. Porturile și sectoarele maritime pot fi generatoare de bunăstare, pe uscat și pe mare”, a declarat cu acest prilej secretarul general al OMI.
Ziua este marcată oficial, la sediul OMI din Londra, potrivit https://international-maritime-rescue.org, unde va avea loc recepția tradițională organizată cu acest prilej. Pe de altă parte, statele membre ale OMI precum și comunitățile maritime sunt invitate să marcheze această zi pe tot cuprinsul anului, prin organizarea de diverse activități.
Un eveniment paralel va fi organizat în Panama, în perioada 1-3 octombrie 2017.
Organizația Maritimă Internațională este o agenție specializată în cadrul Organizației Națiunilor Unite, cu sediul la Londra. Bazele Organizației Maritime Internaționale au fost puse în 1948, în cadrul unei conferințe internaționale, desfășurată la Geneva. Organizația a fost înființată în scopul facilitării cooperării în domeniul navigației maritime internaționale, asigurării securității maritime, prevenirii poluării mărilor și oceanelor și al elaborării convențiilor internaționale privind navigația maritimă. Până la 22 mai 1982, s-a numit Organizația Interguvernamentală Consultativă pentru Navigație Maritimă.
OMI are 172 de state membre și trei membri asociați (Insulele Feroe, Hong Kong și Macao). Primul stat care a ratificat convenția a fost Marea Britanie, în 1949. Cel mai recent membru este Republica Belarus, din 2016, potrivit www.imo.org.
România este membră a acestei organizații din 1965 și, în această calitate, ia parte la toate convențiile internaționale majore privind siguranța navigației, prevenirea poluării și facilitarea traficului maritim internațional.
Industria internațională de transport maritim este responsabilă pentru transportul a aproximativ 90% din comerțul mondial, notează www.ics-shipping.org, care consideră totodată că transportul maritim este motorul economiei globale. Fără transport maritim, comerțul intercontinental, transportul în vrac al materiilor prime și importul/exportul de alimente și bunuri prelucrate nu ar fi posibile. Potrivit aceluiași site, există circa 50.000 de nave comerciale care transportă orice fel de mărfuri la nivel internațional. Flota mondială este înregistrată în peste 150 de țări și este condusă de un echipaj format din peste un milion de navigatori de toate naționalitățile.
Transportul maritim comercial a fost unul dintre primele sectoare care a adoptat standarde internaționale de siguranță implementate pe scară largă. Organizația Maritimă Internațională a elaborat, în special, un cadru cuprinzător de reglementări globale privind siguranța maritimă, care sunt aplicate la nivel mondial.
Sursa: agerpres.ro